:: پاییز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
"انسان وارگی رسانه" و تببین مسئولیت های اخلاقی آن مبتنی بر نظام اندیشه اسلامی
دکتر علی عسگری
صدا و سیما
چکیده:   (278 مشاهده)
رسانه به مثابه یک نهاد فرهنگی-اجتماعی هوشمند است که می توان بر اساس ارتباطات فعال و هدفمند با پیرامون و خودنظارتی بر فرآیندهایش آن را نوعی ارگانیزم زنده دانست که وجهه‌ای انسان‌واره دارد می‌بخشد. از این رو با شناخت ویژگی‌های اخلاقی یک انسان ارتباط‌گر و تطبیق آن با نهاد رسانه می‌توان ابعاد بروز مسئولیت های اخلاقی رسانه را واکاوی کرد و ارتباط میان اخلاق و رسانه را از منظر انسان شناسی مورد کنکاش قرار داد.
بر اساس مبانی انسان شناسی اسلامی مسئولیت اخلاقی «رسانه انسان واره» نسبت به خداوند، خود، سایر انسان ها و موجودات تعریف می شود. رسانه می بایست  با ادای مسئولیت های خود زمینه های لازم برای تحقق حیات طیبه را فراهم کند.
در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای ابعاد مسئولیت های اخلاقی انسان در اسلام بررسی و با تکیه بر انسان وارگی رسانه این مسئولیت ها در چارچوب فعالیت های رسانه ای توصیف و تبیین شده است.
 
واژه‌های کلیدی: رسانه انسان واره، رسانه اخلاقی، اخلاق و رسانه، مسئولیت های اخلاقی رسانه
     
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۷


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها