:: دوره 7، شماره 25 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 113-132 برگشت به فهرست نسخه ها
اصول و تکنیک‌های اخلاقی ـ روانشناختی در بهبود روابط دانشگاهیان
دکتر علی احمد پناهی
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
چکیده:   (412 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای اخلاقی و روان‌شناختی در تعاملات دانشگاهیان با تأکید بر ارسال پیام دینی و تأثیرگذاری اخلاقی و تربیتی است. این پرسش اساسی مطرح است که  «راهبردهای تربیتی و روان‌شناختی در حوزه تعاملات اجتماعی به‌خصوص روابط دانشگاهیان چیست؟». روش پژوهش، توصیفـی ـ تحلیلـی است، بـه ایـن منظور پس از شنـاسایی و استخـراج مفـاهیم و مستندات، از متون دینی و روان‌شناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای تربیتی و روان‌شناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخص‌ترین راهبردهای تربیتی و روان‌شناختی که می‌تواند در تعاملات اجتماعی و فرهنگی ـ علمی حائز اهمیت بوده در ارسال موفقیت‌آمیز پیام نیز نقش داشته، در تحول اخلاقی و تربیتی نیز تأثیرگذار باشد عبارتند از: شناخت پیام و روش پیام‌رسانی، خودباوری و عزت نفس، آشنایی با نیازها، برقراری رابطه کلامی و غیرکلامی سنجیده، بهره‌گیری از یادگیری مشاهده‌ای و الگویی، توجه به تفاوت‌های فردی و ظرفیت‌های شناختی، ملاحظه ویژگی‌های جنسیتی، سعه صدر و انتقادپذیری، آراستگی، خوشبویی و نظافت، پرهیز از سخنِ بدون بصیرت وآشنایی با تکنیک‌ها و قوانین ایجاد ارتباط و انتقال پیام.
واژه‌های کلیدی: تربیت، تحول اخلاقی، ارتباط اجتماعی، ظرفیت‌های روانی، روابط کلامی.
متن کامل [PDF 281 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: بنیادی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۶


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 25 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها