:: Volume 13, Issue 48 (summer 2020) ::
پژوهشنامه اخلاق 2020, 13(48): 7-30 Back to browse issues page
Critical Analysis of the Moral-Spiritual Teaching of “abandonment of Worldly Belongings” (from Quiddity, its Feasibility and Desirability to the Analysis of Semantic Evolution of the World)
Hashem Qorbani
Faculty Member at Department of Islamic Teachings
Abstract:   (2344 Views)
Analysis of quiddity, feasibility and desirability of “abandonment of worldly belongings” as one of the emphatic recommendations in the Islamic teachings and mystical literature is the subject of this article. While criticizing some preconceptions of this issue such as the darkness of the world, this phenomenological study will provide the basis for a correct explanation of the Islamic view of “abandonment of worldly belonging” and the presentation of the optimal way of human relationship with the world. As a result, attention and awareness of the fundamental realities of existence [in the realm of beliefs] and putting them into practice [in the realm of behaviors] and bioethics and the “presence of God” in the intended sense of abandonment of worldly belongings should be taken into consideration. The design of the verses of the Koran pertaining to the world in the eight-stage pyramid indicates that the Koran speaks of the world in a particular context and the abandonment of worldly belonging must be explained according to that pyramid. In some schools, the way the world is perceived is harmful whereas Islamic teachings provide a harmless and far-reaching picture.
Keywords: Islamic ethics, the world, worldly belongings, abandonment of belonging.
Full-Text [PDF 318 kb]   (871 Downloads)    
Type of Study: theoretic | Subject: ethics
Received: 2020/10/4 | Accepted: 2020/06/30 | Published: 2020/06/30
References
1. قرآن کریم.
2. نهج‌البلاغه، 1383، شرح ابن ابی‌الحدید، قم، مکتبه ایه الله المرعشی.
3. ابن‌شعبه، حسن بن علی، 1381، تحف العقول، تهران، دار الکتب الإسلامیه،‌چ 1.
4. اسماعیل‌پور، ابوالقاسم، 1375، اسطوره آفرینش در آئین مانی، تهران، فکر روز.
5. بحرانی، هاشم، 1389، البرهان فی تفسیر القرآن، ترجمه رضا ناظمیان و همکاران، تهران، نشر کتاب صبح، چ 2.
6. البغدادی، ابوالقاسم الجنید بن محمد، 1425 ق، رسائل الجنید، محقق و مصحح جمال رجب سیدبی، دمشق، دار اقرا للطباعه و النشر و التوزیع.
7. جامی، عبدالرحمن، 1425 ق، شرح فصوص الحکم، تصحیح عاصم ابراهیم الکیالی الحسینی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
8. جامی، عبدالرحمن، 1858 م، نفحات الانس، تصحیح ولیام ناسولیس و همکاران، کلکته، مطبعه لیسی.
9. جوادی‌آملی، عبدالله، 1391، مفاتیح الحیاه، قم، اسراء، چ 8.
10. حرعاملی، محمد بن حسن، 1403 ق، وسائل الشیعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
11. حسینی دشتی، سید مصطفی، 1387، معارف و معاریف، قم، مؤسسه تبیان.
12. ذکاوتی قراگزلو، علیرضا، 1390، بازشناسی و نقد تصوف، تهران، سخن.
13. رازی، فخرالدین، 1420 ق، تفسیر مفاتیح الغیب، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چ 3.
14. سالاری، مصطفی و سید احمد حسینی، 1393، «دنیا؛ نماد عالم ظلمات در عرفان اسلامی»، فصلنامه عرفان اسلامی، سال یازدهم، ش 41، ص 34 ـ 13.
15. سهروردی، شهاب‌الدین، 1396، حکمه الإشراق، تحقیق هانری کربن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
16. شجاعی‌زند، علیرضا، 1392، «دین و دنیا: بررسی نگرشهای متفاوت ادیان به دنیا»، فصلنامه اندیشه دینی، ش 1، دوره 13، ص 118 ـ 85.
17. شهرزوری، شمس‌الدین، 1372، شرح حکمه الإشراق، تحقیق حسین ضیائی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
18. شیمل، آنه ماری، 1387، ابعاد عرفانی اسلام، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ 6.
19. صدری‌نیا، باقر، 1377، «تصوف؛ از دنیاگریزی تا دنیاگرائی»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ش 168، ص 111 ـ 91.
20. طوسی، نصیرالدین، 1377، اخلاق محتشمی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چ 3.
21. غزالی، محمد بن محمد، 1416 ق، مجموعه رسائل غزالی، بیروت، دارالفکر.
22. غزالی، محمد بن محمد، بی‌تا، احیاء علوم‌الدین، بیروت، دار الکتب العربی.
23. غنی، قاسم، 1386، تاریخ تصوف در اسلام، تهران، نشر زوار، چ 10.
24. فیض‌کاشانی، ملا محسن، 1372، راه روشن، ترجمه سید محمدصادق عارف، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
25. قشیری، ابوالقاسم، 1374، الرساله القشیریه، تصحیح عبدالحلیم محمود، محمود بن شریف، قم، بیدار.
26. کاپلستون، فردریک، 1380، تاریخ فلسفه، یونان و روم، ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش، چ 4.
27. کلینی، ثقه‌الاسلام محمد بن یعقوب، 1389، اصول کافی، ترجمه محمدباقر کمره‌ای، تهران، اسوه، چ 11.
28. کلینی، ثقهالاسلام، محمد بن یعقوب، 1365، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چ 4.
29. گیلانی، عبدالرازاق، 1377، شرح مصباح الشریعه، تصحیح رضا مرندی، تهران، پیام حق.
30. لاهیجی، محمد بن یحیی، 1383، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمدرضا بزرگی و عفت کرباسی، تهران، زوار.
31. مجلسی، محمدباقر، 1403 ق، بحارالأنوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چ 2.
32. مرادی، حسن و محمود صیدی و الهه کابلی،‌ 1395، «تحلیل ماهیت و هدف زندگی دنیوی از دیدگاه علامه طباطبائی با محوریت رساله‌های انسان در دنیا و ولایت»، مجله حکمت اسرا، سال هشتم، ش 2، ص 105 ـ 85.
33. مصباح‌یزدی، محمدتقی، 1387، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ 2.
34. مصباح‌یزدی، محمدتقی، 1388، در جستجوی عرفان اسلامی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ 3.
35. موسوی، سید محمدحسین و همکاران، 1396، «بررسی تطبیقی ماهیت دنیا و پیوند آن با رنج در اسلام و آئین بودائی»، فصلنامه مطالعات شبه قاره دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال نهم، ش 33، ص 212 ـ 193.
36. مهدی‌یار، منصوره و سید محمد رضا تقوی و محمدعلی گودرزی، 1396، «ساخت و اعتباریابی مقیاس تعلقات دنیوی»، مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال هفتم، ش 4، ص 84 ـ 67.
37. نسفی، عزیز بن محمد، 1389، الانسان الکامل، تهران، طهوری، انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران.
38. نصیری، روحالله، 1388، «مطالعه معناشناختی دنیا در قرآن کریم»، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، سال اول، ش 2، ص 87 ـ 69.
39. همدانی، عین‌القضاه، 1386، تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران، تهران، منوچهری.
40. یزدان‌پناه، یدالله، 1389، حکمت اشراق، تحقیق مهدی علی‌پور، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.


XML   Persian Abstract   Print



Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 13, Issue 48 (summer 2020) Back to browse issues page