نظریه اخلاقی و اثربخشی تربیتی
|
احمد دبیری |
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یزد |
|
چکیده: (2304 مشاهده) |
حلقه مفقوده در نظریههای اخلاق هنجاری، بررسی میزان تأثیرگذاری حقیقی آنها بر تربیت اخلاقی افراد و جوامع است. نظریه های اخلاقی موجود را میتوان به نظریههای فعل مبنا، فاعل مبنا، نظریههای ترکیبی و دو کانونی تقسیم کرد. هر یک از این نظریهها نسبت به مسئله تربیت اخلاقی کاستیهایی دارند که برخی مثل فعل مبنایان، به حقوق بیشتر نزدیک هستند تا اخلاق. نظریههای فاعل مبنا و ترکیبی و دو کانونی هم با وجود توجهاتی به مسئله تربیت، کارایی لازم را در این خصوص ندارند. در دین اسلام با مفهوم ایمان میتوان به نظریه اخلاقیای دست یافت که علاوه بر برخورداری از ژرفاندیشی و توجه لازم به رفتار، نیت، منش و صفات اخلاقی از جامعیت لازم و توجه کامل به رشد اخلاقی برخوردار باشد. نگرش توحیدی اسلام حد نصابی را هم در ابعاد معرفتی، منشی و رفتاری دارد که بدون تحقق آن ارزش اخلاقی ایجاد نمیشود. |
|
واژههای کلیدی: نظریه اخلاقی، ارزش اخلاقی، اثربخشی تربیتی، نظریه اسلامی. |
|
متن کامل [PDF 324 kb]
(982 دریافت)
|
نوع مطالعه: نظری |
موضوع مقاله:
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|