:: دوره 13، شماره 48 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 48 صفحات 182-163 برگشت به فهرست نسخه ها
تربیت اخلاقی بر مدار هم‌گرایی باورها و ارزش‌‌‌‌‌‌‌ها
سید احمد رهنمایی
دانشیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
چکیده:   (2405 مشاهده)
نوشتار پیش‌رو، با مروری بر جهان بینی اسلامی، همگرایی باورها و ارزش‌ها و نقش آن در تربیت اخلاقی روشن و موجَه می‌گردد. در برداشت رایج، ارزش‌ها تابعی از باورها به‌شمار می‌‌روند و بدین‌ترتیب، همگرایی باورها و ارزش‌ها امری طبیعی می‌نماید. از باب مثال، توحیدباوری، ارزشِ تربیت اخلاقی توحیدبنیان و گریزان شدن از اخلاق شرک‌آلود را روشن می سازد. براساس هماهنگی مزبور، باید با شناخت خداوند و ایمان به وحدانیت او، به تربیت اخلاقی توحیدبنیان مجهز شد؛ لذا در چارچوب درک توحید فطری و حکمت الهی، نظر به رابطه تنگاتنگی که مابین باورها و ارزش‌ها برقرار است، با اتکا به هر یک از دو قلمرو کافی است تا توجه به قلمرو دیگر تداعی شود. این نوع هم‌گرایی به‌ویژه در قلمرو اخلاق، به دلیل رابطۀ تعاملی اخلاق و باورها، مدار تربیت اخلاقی قرار می‌گیرد و موجب حرکت استکمالی انسان و استحکام و کارآمدی بیشتر تربیت اخلاقی می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: تربیت اخلاقی، هم‌گرایی باورها و ارزش‌ها، مدرکات عقل نظری و عملی، ارزش‌گذاری اخلاقی، توحید فطری، حکمت الهی، حرکت استکمالی
متن کامل [PDF 285 kb]   (817 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 48 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها