:: دوره 13، شماره 49 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 13 شماره 49 صفحات 128-111 برگشت به فهرست نسخه ها
تقریر نظریه سلبی اخلاق در حکمت صدرایی
سید احمد فاضلی ، زهرا رهائی
دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم و مدرس دروس معارف اسلامی
چکیده:   (1905 مشاهده)
این مقاله با تحلیل موضوع فنا به عنوان غایت کنش اخلاقی، به تقریری نوین از نظام اخلاقِ عرفانی ـ صدرایی توجه دارد. انسان برای ایصال به سعادت غایی خود ناگزیر است که مدارج هستی خویش را معدوم سازد: عدم قالب و عدم نفس و عدم روح. این گامها  که به ترتیب معادل با مرگ طبیعی و اِنعدام نفس انسانی و فنا در توحید الهی هستند، ضمن هم‌خوانی با مبانی تشکیکی ـ وجودشناختی حکمت متعالیه، با پاسخ به این پرسش که «در خوانش سلبی از ماهیت اخلاق، نقش فعل اخلاقی چیست؟»، امکان ارائه یک نظریه اخلاق‌شناسانه سلبی را فراهم می‌کنند. بر این قرار، مسیرِ تخلّق از پی سفر انسان به عالم اله آغاز می‌شود و پس از محوِ ماسوی الله پایان می‌یابد. با التفات به تمایز اخلاق دنیوی و اخروی و در عین توجه به حدیث قرب نوافل و فرائض، امتیاز این نظریه سلبی در تشخیص ماهیت اخلاق اسلامی نمایان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق‌شناسی سلبی، اخلاق‌شناسی صدرایی، عدم قالب، عدم نفس، قرب نوافل و فرائض
متن کامل [PDF 285 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1399/9/3 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 49 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها