:: دوره 14، شماره 51 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 14 شماره 51 صفحات 114-93 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش «اخلاق ارتباطی» در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزه‌های رضوی
مهدی گنجور
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان و مدرس دروس معارف اسلامی
چکیده:   (1347 مشاهده)
یکی ازحوزه‌های اخلاق کاربردی در بُعد حرفه‌ای، «اخلاق تبلیغ» است که ساحت‌های مختلف تبلیغات را در بر می‌گیرد. در این بین، تبلیغ دین درکارآیی و اثربخشی و جذب حدّاکثری مخاطبان، محتاج اخلاق دینی تبلیغ است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بیان خصوصیات حرفه‌ای مبلّغ دینی دررسالتِ دعوت پرداخته و روشن می‌سازد که مبلّغ دین علاوه برمهارت دین‌شناسی و برخورداری از «چشم مسأله‌یاب» در رصدکردن شبهات، باید درخودسازی وتعامل اخلاقی باخویشتن، پیشقدم بوده و اهل جاذبه باشد.
استنباط و تحلیل مؤلفه‌های «الگوی اخلاق ارتباطی» مؤثّر در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزه‌های رضوی، از مسائل و یافته‌های مهم این پژوهش محسوب می‌شودکه عبارتنداز: گفتگوی صلح آمیز «درون مذهبی» و «برون مذهبی»؛ تقویت «هوش عاطفی ـ هیجانی» (EQ)؛ نیازسنجی و ظرفیت شناسی مخاطبان (آشنایی با نیازها، روحیه و زبانِ پیام‌گیرندگان)؛ دعوت به دین با غیر زبان (شیوه نفوذ در دل)؛ تعصّب‌گریزی و التزام به عقلانیت؛ و مهرورزی و احترام به عقیده مخالف.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق ارتباطی، تبلیغ، معنویت، سیره رضوی، امام رضا×.
متن کامل [PDF 361 kb]   (424 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1400/8/18 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 51 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها