:: دوره 8، شماره 29 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 8 شماره 29 صفحات 20-7 برگشت به فهرست نسخه ها
فضای مجازی بازی‌های رایانه‌ای و امکان انتخاب گزینه‌های اخلاقی
علی رازی زاده ، سیدرضی موسوی گیلانی ، بهروز مینایی
دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده:   (31017 مشاهده)

بازی‌های رایانه‌ای به دلیل بهره‌مندی از قابلیت‌های تعاملی و ظرفیت‌هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل بازی، به رسانه‌ای تأثیرگذار برای فرهنگ‌سازی و ارتقای نگرش کاربران بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده‌اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه‌ای فراهم می‌کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم‌گیری‌های خود، آزادانه و از میان گزینه‌های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه‌های دینی و فرهنگ جامعه کاربر را برگزیند. این مقاله تلاش می‌کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه‌ای بررسی کند؛ ازاین‌رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه‌ای و تبیین داده‌ها به صورت توصیفی ـ تحلیلی، این فرض را مطرح می‌کند که بازی‌های رایانه‌ای، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب‌هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت‌های متفاوت تصمیم‌گیری کنند.

واژه‌های کلیدی: انتخاب، بازی‌های رایانه‌ای، فرهنگ‌سازی، گزینه اخلاقی، فضای مجازی
متن کامل [PDF 209 kb]   (1299 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1394/8/26 | انتشار: 1397/2/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 29 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها