نظریه نمایندگی از دیدگاه اخلاق
|
دکتر سیدعباس هاشمی، مجتبی سلیمانی مارشک* |
دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (12805 مشاهده) |
رویکرد اثباتی و پیرو آن نظریه نمایندگی، تأثیر زیادی روی جریان پژوهشهای حسابداری داشته است. مطابق نظریه نمایندگی، شرکت مجموعهای از روابط قراردادی و هدف آن بیشینهسازی ثروت سهامداران است. بین کارگزاران و کارگماران به سبب اهداف متفاوت، منفعت طلبی و فرصت طلبی، تضاد منافعی همیشگی وجود دارد و نظریه نمایندگی به دنبال راهکارهایی برای کمینه کردن هزینههای این تضاد است. در این مقاله مبانی نظریه نمایندگی تشریح و انتقادات وارد بر آن از دیدگاه اخلاق، تحلیل و بررسی شده است. مقاله ساختاری توصیفی ـ تحلیلی داراست و برای گردآوری مبانی نظری و مطالب، از روش اسنادکاوی و کتابخانهای استفاده شده است. این نظریه به علت دید محدود و ساده انگارانه، و نیز نادیده شمردن هنجارهای اخلاقی و جنبههای اجتماعی، توانایی محدودی در توصیف و پیشبینی رفتار انسانی دارد. |
|
واژههای کلیدی: نظریه نمایندگی، رویکرد اثباتی، اخلاق، کارگزار و کارگمار. |
|
متن کامل [PDF 306 kb]
(790 دریافت)
|
نوع مطالعه: کاربردی |
موضوع مقاله:
اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1393/3/25 | پذیرش: 1394/1/29 | انتشار: 1397/2/3
|
|
|
|