:: دوره 8، شماره 27 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 8 شماره 27 صفحات 48-27 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریه نمایندگی از دیدگاه اخلاق
سیدعباس هاشمی ، مجتبی سلیمانی مارشک
دانشگاه اصفهان
چکیده:   (14593 مشاهده)

رویکرد اثباتی و پیرو آن نظریه نمایندگی، تأثیر زیادی روی جریان پژوهش‌های حسابداری داشته است. مطابق نظریه نمایندگی، شرکت مجموعه‌ای از روابط قراردادی و هدف آن بیشینه‌سازی ثروت سهام‌داران است. بین کارگزاران و کارگماران به سبب اهداف متفاوت، منفعت طلبی و فرصت طلبی، تضاد منافعی همیشگی وجود دارد و نظریه نمایندگی به دنبال راهکارهایی برای کمینه کردن هزینه‌های این تضاد است. در این مقاله مبانی نظریه نمایندگی تشریح و انتقادات وارد بر آن از دیدگاه اخلاق، تحلیل و بررسی شده است. مقاله ساختاری توصیفی ـ تحلیلی داراست و برای گردآوری مبانی نظری و مطالب، از روش اسنادکاوی و کتابخانه‌ای استفاده شده است. این نظریه به علت دید محدود و ساده انگارانه، و نیز نادیده شمردن هنجارهای اخلاقی و جنبه‌های اجتماعی، توانایی محدودی در توصیف و پیش‌بینی رفتار انسانی دارد.

واژه‌های کلیدی: نظریه نمایندگی، رویکرد اثباتی، اخلاق، کارگزار و کارگمار.
متن کامل [PDF 306 kb]   (1501 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1393/3/25 | پذیرش: 1394/1/29 | انتشار: 1397/2/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 27 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها