تعین معرفتی و مبانی نظری «بایستههای اخلاقی دانشوری» (اخلاق علم)
|
غلامحسین جوادپور |
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. |
|
چکیده: (3853 مشاهده) |
در عصر گسترش چتر اخلاق و تأسیس و توسعه اخلاقهای کاربردی و حرفهای، چه امری مهمتر از علم و باور که هر دم با انسان همدم است و تهی بودن آن از اخلاق، میتواند علم را مخرِّب و مخدِّر سازد. بسیاری از سنتهای فلسفی و معرفتی، از آداب و سلوک علمی سخن گفتهاند؛ با وجود این به نظر میرسد باید «اخلاق علم» را به جد در قالب یک رشته علمی در نظر گرفت و از بنیان و بنای آن سخن گفت. با وجود نگاشتههای فراوان در زمینه اخلاق پژوهش، تاکنون آثار محدودی به مقوله اخلاق علم پرداختهاند و سعی در تدوین اخلاقیات در آزمایشگاه و نیز نشر نتایج علمی داشتهاند. برای توسعه این زیررشته و نیز تبیین چارچوبی برای تدوین اخلاقیات علم، مقدمات و مؤلفههایی لازم است که در این مقاله بدانها پرداخته میشود؛ اموری همچون امکان و ضرورت تدوین اخلاق علم، پیکره اخلاق علم، چالشهای تدوین این رشته و پیش نیازهای لازم برای سازماندهی آن.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، علم، بایستههای معرفتی، دانش و ارزش، هنجارها، فلسفه علم، معرفتشناسی. |
|
متن کامل [PDF 297 kb]
(962 دریافت)
|
نوع مطالعه: کاربردی |
موضوع مقاله:
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1396/3/28 | پذیرش: 1396/8/25 | انتشار: 1397/2/9
|
|
|
|