:: دوره 10، شماره 37 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 10 شماره 37 صفحات 106-85 برگشت به فهرست نسخه ها
تعین معرفتی و مبانی نظری «بایسته‌های اخلاقی دانشوری» (اخلاق علم)
غلامحسین جوادپور
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
چکیده:   (3853 مشاهده)
در عصر گسترش چتر اخلاق و تأسیس و توسعه اخلاق‌های کاربردی و حرفهای، چه امری مهم‌تر از علم و باور که هر دم با انسان همدم است و تهی بودن آن از اخلاق، می‌تواند علم را مخرِّب و مخدِّر سازد. بسیاری از سنت‌های فلسفی و معرفتی، از آداب و سلوک علمی سخن گفتهاند؛ با وجود این به نظر می‌رسد باید «اخلاق علم» را به جد در قالب یک رشته علمی در نظر گرفت و از بنیان و بنای آن سخن گفت. با وجود نگاشته‌های فراوان در زمینه اخلاق پژوهش، تاکنون آثار محدودی به مقوله اخلاق علم پرداخته‌اند و سعی در تدوین اخلاقیات در آزمایشگاه و نیز نشر نتایج علمی داشتهاند. برای توسعه این زیررشته و نیز تبیین چارچوبی برای تدوین اخلاقیات علم، مقدمات و مؤلفه‌هایی لازم است که در این مقاله بدان‌ها پرداخته می‌شود؛ اموری همچون امکان و ضرورت تدوین اخلاق علم، پیکره اخلاق علم، چالش‌های تدوین این رشته و پیش نیازهای لازم برای سازماندهی آن.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، علم، بایسته‌های معرفتی، دانش و ارزش، هنجارها، فلسفه علم، معرفت‌شناسی.
متن کامل [PDF 297 kb]   (962 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1396/3/28 | پذیرش: 1396/8/25 | انتشار: 1397/2/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 37 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها