@ARTICLE{Soleymani Marshk, author = {Hashemi, Seyyed Abbas and Soleymani Marshk, Mojtaba and }, title = {Ethics’ Perspective on Agency Theory }, volume = {8}, number = {27}, abstract ={رویکرد اثباتی و پیرو آن نظریه نمایندگی، تأثیر زیادی روی جریان پژوهش‌های حسابداری داشته است. مطابق نظریه نمایندگی، شرکت مجموعه‌ای از روابط قراردادی و هدف آن بیشینه‌سازی ثروت سهام‌داران است. بین کارگزاران و کارگماران به سبب اهداف متفاوت، منفعت طلبی و فرصت طلبی، تضاد منافعی همیشگی وجود دارد و نظریه نمایندگی به دنبال راهکارهایی برای کمینه کردن هزینه‌های این تضاد است. در این مقاله مبانی نظریه نمایندگی تشریح و انتقادات وارد بر آن از دیدگاه اخلاق، تحلیل و بررسی شده است. مقاله ساختاری توصیفی ـ تحلیلی داراست و برای گردآوری مبانی نظری و مطالب، از روش اسنادکاوی و کتابخانه‌ای استفاده شده است. این نظریه به علت دید محدود و ساده انگارانه، و نیز نادیده شمردن هنجارهای اخلاقی و جنبه‌های اجتماعی، توانایی محدودی در توصیف و پیش‌بینی رفتار انسانی دارد. }, URL = {http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-253-fa.html}, eprint = {http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-253-fa.pdf}, journal = {PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH}, doi = {}, year = {2015} }