RT - Journal Article T1 - Ethics’ Perspective on Agency Theory JF - maaref-akhlagh YR - 2015 JO - maaref-akhlagh VO - 8 IS - 27 UR - http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-253-fa.html SP - 27 EP - 48 K1 - Agency Theory K1 - Positive Approach K1 - Ethics K1 - Broker and Agent. AB - رویکرد اثباتی و پیرو آن نظریه نمایندگی، تأثیر زیادی روی جریان پژوهش‌های حسابداری داشته است. مطابق نظریه نمایندگی، شرکت مجموعه‌ای از روابط قراردادی و هدف آن بیشینه‌سازی ثروت سهام‌داران است. بین کارگزاران و کارگماران به سبب اهداف متفاوت، منفعت طلبی و فرصت طلبی، تضاد منافعی همیشگی وجود دارد و نظریه نمایندگی به دنبال راهکارهایی برای کمینه کردن هزینه‌های این تضاد است. در این مقاله مبانی نظریه نمایندگی تشریح و انتقادات وارد بر آن از دیدگاه اخلاق، تحلیل و بررسی شده است. مقاله ساختاری توصیفی ـ تحلیلی داراست و برای گردآوری مبانی نظری و مطالب، از روش اسنادکاوی و کتابخانه‌ای استفاده شده است. این نظریه به علت دید محدود و ساده انگارانه، و نیز نادیده شمردن هنجارهای اخلاقی و جنبه‌های اجتماعی، توانایی محدودی در توصیف و پیش‌بینی رفتار انسانی دارد. LA eng UL http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-253-fa.html M3 ER -