@ARTICLE{Ahmadpanahi, author = {Ahmadpanahi, Ali and }, title = {The Ethical-psychological Techniques and Principlesin Academic Relationships}, volume = {7}, number = {25}, abstract ={هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای اخلاقی و روان‌شناختی در تعاملات دانشگاهیان با تأکید بر ارسال پیام دینی و تأثیرگذاری اخلاقی و تربیتی است. این پرسش اساسی مطرح است که «راهبردهای تربیتی و روان‌شناختی در حوزه تعاملات اجتماعی به‌خصوص روابط دانشگاهیان چیست؟». روش پژوهش، توصیفـی ـ تحلیلـی است، بـه ایـن منظور پس از شنـاسایی و استخـراج مفـاهیم و مستندات، از متون دینی و روان‌شناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای تربیتی و روان‌شناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخص‌ترین راهبردهای تربیتی و روان‌شناختی که می‌تواند در تعاملات اجتماعی و فرهنگی ـ علمی حائز اهمیت بوده در ارسال موفقیت‌آمیز پیام نیز نقش داشته، در تحول اخلاقی و تربیتی نیز تأثیرگذار باشد عبارتند از: شناخت پیام و روش پیام‌رسانی، خودباوری و عزت نفس، آشنایی با نیازها، برقراری رابطه کلامی و غیرکلامی سنجیده، بهره‌گیری از یادگیری مشاهده‌ای و الگویی، توجه به تفاوت‌های فردی و ظرفیت‌های شناختی، ملاحظه ویژگی‌های جنسیتی، سعه صدر و انتقادپذیری، آراستگی، خوشبویی و نظافت، پرهیز از سخنِ بدون بصیرت وآشنایی با تکنیک‌ها و قوانین ایجاد ارتباط و انتقال پیام. }, URL = {http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1188-fa.html}, eprint = {http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1188-fa.pdf}, journal = {PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH}, doi = {}, year = {2014} }