AU - Gholampoor, Meysam AU - Ayati, Mohsen AU - Vashqani Farahani, Ahmad TI - Explaining the Components of Moral Education of Learners and Analyzing its Position in Fundamental Reform Document of Education PT - JOURNAL ARTICLE TA - maaref-akhlagh JN - maaref-akhlagh VO - 13 VI - 49 IP - 49 4099 - http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1458-fa.html 4100 - http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1458-fa.pdf SO - maaref-akhlagh 49 AB  - پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های تربیت اخلاقی فراگیران در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و تعیین میزان توجه به این مؤلفه‌ها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی ـ قیاسی استفاده شده است. بدین منظور واحد تحلیل، تمامی جملات اسناد بالا دستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. ابزار تحلیل محتوا، چک لیست تحلیل محتوای نگارنده بوده است. براساس یافته‌ها، مرحله اول مؤلفه‌های تربیت اخلاقی دانش‌آموزان در دو طبقه مفاهیم اخلاقی عام (مشتمل بر ابعادِ اخلاق عمومی و پایه، اخلاق اجتماعی، فردی، اقتصادی و اخلاق سیاسی) و مفاهیم اخلاقی خاص (مشتمل بر ابعادِ مؤلفه‌های اخلاقی مرتبط با مهارت‌های زندگی، مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزی و اخلاق هنری و زیباشناختی) سازمان یافت. همچنین در مرحله دوم میزان توجه به هرکدام از مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - maaref-akhlagh PG - 129 PT - theoretic YR - 2020