PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
7
26
online
1
fulltext
fa
جایگاه یادگیری ضمنی و غیرمستقیم در آموزش اخلاق
The Position of Implicit and Indirect Learning in Ethical Education
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">رویکرد عقلگرا سالهای متمادی بر فضای آموزش ارزشها حاکم بوده است. تمرکز یکجانبه و افراطی بر این رویکرد، سبب غفلت از بخش وسیعی از یادگیریهای ضمنی انسان و داوریهای اخلاقی شهودی او ـ که منشأ بسیاری از رفتارهایی اخلاقی هستند ـ شده است. مسئله این پژوهش آن است که چرا آموزشهای</span></span></span><span style="letter-spacing:.05pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> مستقیم و استدلالی در حوزه ارزشها، بهتنهایی تحقق اخلاق را در رفتار متربیان تضمین نمیکند؟ بهنظر میرسد آموزش مستقیم و کلامی ارزشها، تنها منبع یادگیری اخلاقی انسان نیست؛ بلکه بخش وسیعی از یادگیریهای انسان بهصورت ضمنی و در قالب تجارب واقعی او صورت میپذیرد. برای بررسی این فرضیه، دیدگاههای جدید در مورد یادگیریهای ضمنی، عملی و ادراکات شهودی بررسی و اثبات شده است که یادگیری اخلاقی انسان از دو طریق مستقیم و ضمنی صورت میگیرد و البته با وجود همکاری و تعامل این دو شیوه، اغلب داوریها و </span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">اعمال اخلاقی ما بهصورت شهودی انجام میگیرد. این داوریها ریشه در تجارب اولیه زندگی و تعاملات غیرکلامی فرد ـ محیط دارد که از یادگیریهای ضمنی ناشی شدهاند.</span></span></span><span style="letter-spacing:.05pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> در پایان نیز پیشنهادهایی برای اثربخشی بیشتر برنامههای آموزش اخلاقی مطرح شده است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The rationalist approach has been dominated on the education environment of values for many years. Unilateral and excessive focus on this approach has revealed ignorance of a vast part of human implicit learning and his intuitive ethical judgments which have been the source of many ethical behaviors. The study intends to answer the question that why only direct and deductive educations about values cannot guarantee ethical realization in the educators’ behavior. It seems that direct and theological education of values is not the only source of human ethical learning, but a great deal of human learnings are happened implicitly and in the form of real experiences. To analyze this hypothesis, new viewpoints about implicit, practical and intuitive understanding learning types have been investigated and proved in that human ethical learnings are occurred in two direct and implicit ways while despite of cooperation of these two methods, the majority of our judgments and ethical actions are happened intuitively. At the end, some suggestions on ethical education programs have been proposed to have more efficiency.</div>
آموزش اخلاق, پردازش ضمنی اطلاعات, استدلال اخلاقی, تربیت اخلاقی, محیط یادگیری.
Ethical Education, Implicit Process of Information, Ethical Reasoning, Ethical Training, Learning Environment
47
58
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-3&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Vodgdani
فاطمه
وجدانی
f_vodgdani@yahoo.com
10031947532846003236
10031947532846003236
Yes