PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
7
26
online
1
fulltext
fa
رابطه علم و عمل از دیدگاه ابنعربی و امام خمینی
(با تأکید بر تفاوتهای علم حصولی و علم شهودی)
The Relation between Knowledge and Practice from Ibn Arabi and Imam Khomeini’s Viewpoints (with an Emphasis on the Differences of Acquisition Knowledge and Intuitive Knowledge)
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">علم حصولی هرچند رابطه اعدادی و تمهیدی نسبت به عمل دارد و شرط لازم آن محسوب میشود، توانمندی کافی برای ضمانت قطعی عمل را ندارد. تبیین کارکرد علم حصولیِ حاصل از قوای مختلف نفس و تحلیل جایگاه آن در مبادی و فرایند عمل میتواند تا حدودی چرایی شکاف بین نظر و عمل را نشان دهد. در مقابل، معرفت شهودی نسبت به علم حصولی دارای تأثیر عمیقتری در ضمانت عمل است و هرچه درجات معرفت شهودی بالاتر رود، احتمال مخالفت عمل با این معرفت کمتر خواهد بود. در این مقاله، پس از تعریف علم و عمل و بیان اقسام آن از دیدگاه ابنعربی و امام خمینی، به مقایسه میزان تأثیر علم حصولی و شهودی بر عمل پرداخته می</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Although the acquisition knowledge has preparing and introductory relation with regard to practice and is considered as its required condition, it lacks enough capability for definite guarantee of practice. Explicating the function of the acquisition knowledge achieved from different faculties of the soul and analyzing its position in principles and process of practice can to some extent explain why there is a gap between theory and practice. On the contrary, intuitive knowledge has a deeper effect than the acquisition one in respect to guaranteeing the practice, and the higher the degree of intuitive knowledge, the less the opposition of practice against this knowledge will be. After defining knowledge and practice and mentioning its types from Ibn Arabi and Imam Khomeini’s viewpoints, the paper deals with comparing the effect of acquisition and intuitive knowledge on practice.</div>
علم حصولی, علم شهودی, عمل, امام خمینی, ابنعربی.
Acquisition Knowledge, Intuitive Knowledge, Practice, Imam Khomeini, Ibn Arabi
113
132
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-790-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdiehsadat
Mostaghimi
مهدیه سادات
مستقیمی
10031947532846003261
10031947532846003261
Yes
Hadiseh
Asgari
حدیثه
عسگری
ha_asgari90@yahoo.com
10031947532846003262
10031947532846003262
No