PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
6
22
online
1
fulltext
fa
تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان
A Study on the "Impatience" Characteristic of Human
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">نظام هستی و انسان از منظر قرآن به «احسن» تعبیر شده است. با این وصف ما با مفاهیمی چون «هلوعیت» انسان در آموزههای قرآنی مواجهیم. حرصورزی و جزع، معنای هلوع بودن اوست. «هلع» این است که وقتی انسان به فقر میرسد، بیتابی و وقتی به بینیازی رسید، از دیگران منع میکند. در نکوهش یا ستایش هلوعیت، دیدگاههای متفاوتی ارائه شده است. در دو دیدگاه عمده یکی هلوعیت را جبلّی و انسان را طبعاً متصف به صفات مذموم میداند. در برابر این نظر، دیدگاه علامه «هلع» را خیر و سوء اختیار انسان را عامل تخریب آن میداند. در این میان برخی مثل قاضی باقلانی (به نقل فخر رازی) بین حالت نفسانی هلع و افعال ناشی از هلع تفکیک کرده و مذمتها را متوجه افعال میداند، نه حالت نفسانی هلع. مؤیدات چهارگانهای برای دیدگاه دوم وجود دارد: 1. تصریح حکمت 108 نهجالبلاغه به قلب و حالات متضاد که تفسیر خاص خود را دارد؛ 2. بیان امام سجاد</span></span><span style="font-family:Taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">در مناجات شاکین و تحلیل آن؛ 3. تحلیل کلیت رذیلهها دربیان امام خمینی و تبیین آن؛ 4. دیدگاه فیض کاشانی و تأیید برداشت مختار نگارنده.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">From Quran’s perspective, the universe and human system has been interpreted as “the best”. However, in Quranic teachings we are encountered with some concepts such as human “impatience”. Impatience means to be greedy and anxious. “Impatience” is the fact that human shows restlessness when he becomes poor, and when being in a state of wealth, he denies it from others. Regarding blaming or praising impatience, different viewpoints have been presented.<br>
Two major viewpoints are held in this regard. One of them adopts impatience as natural and naturally considers that human is characterized by disparaged traits. On the contrary, scholars such as Allameh Tabatabai among others, believe that “impatience” is a good trait and the adversity of human free will is the cause of its destruction. Meanwhile, some others such as Qazi Baqilani (Quoted by Fakhr-e Razi) distinguish sensual mode of impatience from its due actions and considers that blames are action-oriented rather than sensual-oriented form of impatience. There are four authorizations for the second viewpoint: 1. Stipulation of 108th Hekmat of Nahj al-Balagha to the heart and antithetical modes which demands its own specific interpretation. 2. Imam Sajjad’s statement in Monajat Shakin and its analysis. 3. Analysis of the totality of vices by Imam Khomeini and its explication. 4. Feyz Kashani’s viewpoint, and the author’s free inference confirmation.</div>
نظام احسن, انسان, هلوعیت, قلب, رذیلت.
The best system, human, impatience, heart, vice.
155
168
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-66&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Rahbar
علی
رهبر
rahbar@cc.iut.ac.ir
10031947532846004885
10031947532846004885
Yes
دانشگاه صنعتی اصفهان