PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
6
22
online
1
fulltext
fa
نسبت اخلاق دینی و اخلاق سکولار از منظر علامه طباطبایی
Religious and Ethics in Relation to secular Ethics from Allameh Tabatabai's Viewpoint
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">علامه طباطبایی در یک طرح ابتکاری، مکاتب اخلاقی را به چهار مکتب عمده (مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیتگرایی اخلاقی و پیروان نظریه تکامل) تقسیم میکند. دو مکتب اول را علامه جزو اخلاق دینی و دو قسم اخیر را سکولار میداند. بنابر ارزیابی علامه از مکاتب اخلاقی، نسبت اخلاق دینی و سکولار، نسبت نقص و کمال و مصداق عموم و خصوص مطلق است. تمایز اصلی دو رویکرد مذکور در بهرهمندی و عدم بهرهمندی عقل در شناخت مفاهیم، مصادیق، کشف، توجیه و تضمین ارزشهای اخلاقی از معارف وحیانی است. در اخلاق دینی، ایمان حقیقی به مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی، ارزشهای اخلاقی را تضمین و شکوفا میکند و منشأ ضعفهای اخلاقی موجود در جوامع دینی بهویژه جوامع مسلمان، بیتوجهی به مبانی و عدم التزام عملی به تعالیم اصیل دین اسلام است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In an innovative categorization, Allameh Tabatabai has divided ethical schools into four major including those of: predecessor prophets, Quran, Greek philosophers, and relativism (the followers of evolution theory). The two former schools are known as elements of religious ethics and the latter ones as secular by Allameh Tabatabai. According to his division and evaluation of the ethical schools, the relation of religious and secular ethics is the same as the relation of deficiency and perfection, and the touchstone of the public and private is considered as absolute. The distinction between the two mentioned approaches lies in benefiting or lack of benefiting wisdom in recognition of concepts, touchstones, discovery, justification and assurance of the ethical values from divine teachings. This issue itself reveals differences between the theoretical and practical aspects of ethics. In religious ethics, true faith to the origin and resurrection as well as practical commitment to religious orders will ensure and prosper the ethical values. And the source of ethical weaknesses existed in religious societies especially Muslims’ ones is due to the lack of attention towards the principles and the lack of practical commitment to the noble teachings of Islam.</div>
اخلاق دینی, اخلاق سکولار, حسن و قبح, عقل و دین, قلمرو دین, دین و اخلاق, علامه طباطبایی.
Religious ethics, secular ethics, goodness and hideousness, wisdom and religion, religion realm, religion and ethics, Allameh Tabatabai.
193
222
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=1
Ya’qub
Ghasemi Khuie
یعقوب
قاسمی خویی
ghasemi.khoyi@gmail.com
10031947532846004887
10031947532846004887
Yes
دانشگاه معارف اسلامی
Abdolhosein
khosrowpanah
عبدالحسین
خسروپناه
akhosropanah@yahoo.com
10031947532846004888
10031947532846004888
No
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم