PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1390
12
1
gregorian
2012
3
1
5
15
online
1
fulltext
fa
تبلیغات بازرگانی در بستر اخلاق حرفهای
Trade propagations in the ground of professional ethic
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;">اخلاق حرفهای تبلیغات بازرگانی را میتوان درون یک نظام فکری مورد بررسی قرار داد؛ در نتیجه بدون توجه به تفاوتهای فرهنگی و مذهبی، نمیتوان الزامات متداول در تبلیغ بازرگانی را تعمیمپذیر دانست. در مقایسه فرهنگ غرب و اسلام، تبلیغات بازرگانی در الگوی غربی ملازم با رذایلی چون «نگاه ابزاری به انسان»، «ناهنجاریهای اخلاق» و «فریب و اسراف» است؛ ولی در الگوی اسلامی اصولی چون «کرامت انسان»، «هنجارهای اخلاقی»، «آگاهیبخشی» و «اعتدال» مورد توجه قرار گرفته است. اخلاق حرفهای عرصه «نامگذاری محصول تبلیغی» را نیز تحت پوشش قرار داده و بهکارگیری حیلــههای نرمی چون «مبالغهآمیزی»، «تشابه اسمی» و «استفاده از زبان بیگانه» را جزو نبایدهای اخلاقی قلمداد میکند. تبلیغات بازرگانی و حریم خصوصی از دیگر مسائل اخلاقی تبلیغات بازرگانی است؛ میتوان گفت فراوانی تبلیغات بازرگانی و تبلیغات نابجا و نابهنگام، از مصادیق نقض حریم خصوصی شهروندان تلقی میشود.</span></div>
<div style="text-align: justify;">Professional ethic of the trade propagations can be studied systematically in a school of thought. Regardless of cultural and religious differences, one cannot generalize the common cases of obligations. A comparative consideration of the culture revealed by Islam and that of the West makes it clear that trade propagations in the western model is marked with such failures as instrumental attitude to human, moral abnormalities, and deceit and dissipation. While in Islam such principles like human dignity, moral norms, guiding, and equilibrium have been considered. Professional ethic has also covered the field of naming the product of propagation, and, therefore, such acts as using soft deceits such as exaggeration, copy and misuse of names and using foreign language are known ethically illegal. Exaggerating propagations and misusing them has been considered to be against the citizen`s personal lives</div>
تبلیغات بازرگانی, اخلاق حرفهای, الگوی غربی و اسلامی تبلیغات بازرگانی.
Trade propagations, professional ethic, western model, Islamic model.
57
76
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-688-3&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Sajedi
اکبر
ساجدی
akbarsajedi@gmail.com
10031947532846005580
10031947532846005580
Yes
Member of Islamic studies in Tabriz Medical University.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Ali
N`amati
علی
نعمتی
nemati.ali734@gmail.com
10031947532846005581
10031947532846005581
No
AM of Islamic studies in
کارشناس ارشد رشته مدرسی معارف اسلامی