PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
13
50
online
1
fulltext
fa
ارزیابی اخلاقی آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی از منظر عدالت توزیعی براساس ملاک «شایستگی»
Moral Valuation of Academic Personnel’s Advancement Guideline from the Standpoint of Distributive Justice on the Basis of “Competence” Criterion
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">در ارزیابی اخلاقی جامعه، توجه به ابعاد ساختاری (آییننامهها، قوانین، ساختار نهادها و ...) در کنار توجه به عاملیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در پژوهش حاضر، محتوای آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی مصوب 18/12/1394 و نیز شیوهنامه اجرایی آن از منظری اخلاقی مورد ارزیابی قرار گرفت. سؤال اصلی این بود: «آیا آییننامه ارتقا و فرایند اجرای آن، «منزلت حرفهای» را بهصورت عادلانهای در میان اعضای هیئت علمی توزیع میکند؟». برای پاسخ به این سؤال، ملاک «شایستگی» (میزان تلاش و مشارکت در تولید محصول مفید) بهعنوان ملاک عادلانه بودن توزیع منزل حرفهای در نظر گرفته شد. حاصل این پژوهش، شناسایی آسیبهایی همچون «دیریاب بودن محتوا»، «یکسانانگاری رشتههای دانشگاهی»، «کمتوجهی به ترویج علم»، «مقالهمحور بودن»، «عدم توجه به خصوصیات افراد» بود. این آسیبها هر کدام به نوعی به عادلانه بودن فرایند ارتقا لطمه میزنند. در انتها پیشنهادهایی برای اصلاح آییننامه ارائه شده تا فرایند ارتقا عادلانهتر شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Paying attention to structural dimensions (guidelines, rules, organizations’ structure etc.) next to the attention to the agency is of high importance in moral valuation of the society. This survey has evaluated the content of the Academic personnel’s advancement guideline passed in 2016/3/8 and its administrative procedure from moral perspective. The main question was “Does the advancement guideline and its administrative process distributes the “professional standing” fairly among academic personnel?” For responding this question we regarded the “competence (the rate of effort and contribution in producing the profitable product)” criterion as the measurement for distributing the professional standing. The result of this study is recognition of shortcomings like “content scarcity”, “considering the university fields similar to each other”, “neglectfulness to the science progress”, “being article-based”, “heedlessness to the characteristics of the individuals”. This shortcomings somehow damage the fairness of advancement process. Finally there are some suggestions for improvement of the guideline to make the advancement process more fair.<span dir="RTL"></span></div>
آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی, ارزیابی اخلاقی, آسیبشناسی آییننامه ارتقا, عدالت توزیعی, ملاک شایستگی.
Academic Personnel’s Advancement Guideline, Moral Valuation, Fault Detection of Advancement Guideline, Distributive Justice, Competence Criterion.
7
24
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-190-4&slc_lang=fa&sid=1
Hasan
Busaliki
حسن
بوسَلیکی
h.boosaliki@isca.ac.ir
10031947532846006089
10031947532846006089
Yes
Assistant professor of education department of Islamic science and culture research center and Islamic sciences instructor.
استادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس دروس معارف اسلامی