PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
14
51
online
1
fulltext
fa
چالشهای اخلاقی استفاده از سامانه همانندجو در مؤسسات آموزش عالی
Ethical Challenges of Using Hamananjoo System in Higher Education Institutions
اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
Normative ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">هدف این مقاله بررسی چالشهای استفاده از سامانه همانندجو و ضوابط موجود در دانشگاههای ایران برای استفاده از این سامانه و صیانت از صداقت علمی در آموزش عالی ایران است. در این مقاله سه بستر اصلی اخلاق پژوهش؛ صداقت علمی، سامانه همانندجو با نظر به مفروضههای بنیادی آن و امکانات در دسترس و مورد استفاده دانشگاهها در اجرای ضوابط، مد نظر قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که صداقت علمی ناظر به تعهد به کشف، انتشار و استقرار حقیقت، صرفاً با اتکا به سامانه همانندجویی محقق نمیشود. به علاوه استفاده از این سامانه به عنوان منبع انحصاری برای استقرار صداقت علمی به نتایجی منتهی میشود که بر خلاف انتظار و نیز هدفهایی است که سامانه همانند جو برای تحقق آن تأسیس شده است. بنابراین نشان داده میشود که چگونه ضوابط دانشگاهها برای استفاده از سامانه همانند جو به اقدامی قانونی برای وارونهسازی ملاکهای صداقت علمی منتهی میشود</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study is to examine the challenges of using the system of Hamanandjoo and the existing rules in Iranian universities for using this system and protecting scientific integrity in Iranian higher education. Taking into account their basic assumptions and the facilities available and used by universities in implementing the rules, the study focuses on three main contexts: Research ethics; scientific integrity; and Hamanandjoo system. The findings show that the scientific integrity of commitment to discover, publish and establish the truth is not achieved solely by relying on the Hamanandjoo system. Furthermore, the use of this system as the exclusive source for the establishment of scientific integrity leads to results that are contrary to expectations and also to the goals for which the system has been established. Thus, the study shows how the rules of universities for using the system lead to a legal action to reverse the criteria of scientific integrity.</div>
آموزش عالی ایران, سرقت علمی قانونی, صداقت علمی, همانندجو.
Higher education in Iran, plagiarism, scientific integrity, Hamanandjoo.
147
162
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1487-2&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Hooshmand
علیرضا
هوشمند
hooshmand.tmu@gmail.com
10031947532846006087
10031947532846006087
Yes
PhD student in Curriculum Studies, Ferdowsi University of Mashhad
دانش آموخته دکتری رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
Bakhtiar
Shabani Varaki
بختیار
شعبانی ورکی
bshabani@um.ac.ir
10031947532846006088
10031947532846006088
No
Professor, Department of Fundamentals of Education, Ferdowsi University of Mashhad,
استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد