PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
10
35
online
1
fulltext
fa
اخلاق در شبکههای اجتماعی دیجیتال: دفاع از اخلاق فضیلت
Morality in Digital Social Networks: Suporting Virtue Moralit
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
نظری
theoretic
<p dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">شبکههای اجتماعی جدید</span></span><a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;"><span style="font-size:14.0pt;">[1]</span></span></span></a><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> (</span></span><span dir="LTR">SNS</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">) دنیای نو و متفاوتی از ارتباطات و تعاملات بشری را برای ما خلق کردهاند. فیس بوک، تویتر، لینکداین، وایبر، تلگرام، واتس آپ و سایر اعضای پرشمار این خانواده در حال رشد با سرعت زیاد در حال تبدیل شدن به یکی از زیرساختهای فناورانه اصلی و بعضاً اجتناب ناپذیر در زندگی و فعالیت اجتماعی ما هستند. در کنار بهره بردن از کاربردهای فراوان و تسهیلاتی که این فناوری برای ما فراهم آورده، در حکم محققان فلسفه اخلاق لازم است تا در جریان نوظهور نقادی و ارزیابی فلسفی این شبکهها سهم خود را ایفا کنیم. در این راستا، با سه چارچوب نظری رایج در فلسفه اخلاق روبهرو هستیم: اخلاق پیامدگرا، اخلاق وظیفهگرا و اخلاق فضیلتگرا. اگرچه هر کدام از این سه دیدگاه جایگاه خاص خود را در مباحث فلسفه اخلاق دارد اما در ارتباط با ارزیابی شبکههای اجتماعی مهمترین تحلیلها تاکنون از جانب فضیلتگرایان، مانند شنون والر</span></span><a href="#_ftn2" name="_ftnref2" title=""><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">[2]</span></span></span></span></a><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> و چارلز اِس،</span></span><a href="#_ftn3" name="_ftnref3" title=""><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">[3]</span></span></span></span></a><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> ارائه شده است. در این مقاله از چارچوب نظری اخلاق فضیلت جهت ارزیابی </span></span><span dir="LTR">SNS</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> دفاع میکنیم. سپس، دیدگاه والر و نقاط قوت و ضعف آن را واکاوی خواهیم کرد. در انتها برای تحقیق بومی در خصوص نسبت شبکههای اجتماعی با شیوه زندگی ایرانی ـ اسلامی چارچوب اولیهای پیشنهاد میکنیم.</span></span></p>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1">
<p style="margin-top:0in;margin-right:0in;margin-bottom:0in;margin-left:8.5pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">[1]</span></span></a>. Social Networking Services.</p>
</div>
<div id="ftn2">
<p style="margin-top:0in;margin-right:0in;margin-bottom:0in;margin-left:8.5pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><a href="#_ftnref2" name="_ftn2" title=""><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">[2]</span></span></a>. Shanon Vallor.</p>
</div>
<div id="ftn3">
<p style="margin-top:0in;margin-right:0in;margin-bottom:0in;margin-left:8.5pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><a href="#_ftnref3" name="_ftn3" title=""><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">[3]</span></span></a>. Charles Ess.</p>
</div>
</div>
<div style="text-align: justify;">Social networking services have created a new and different world of human communications and interactions. Facebook, Twitter, Linkedin, Viber, Telegram, Whatsapp and and other neumerous mebmers of the speedly groowing family form of a necessary technological foundations in our life. The technology has prepared possibilities and abilities for us, yet, it is necessary for moral scholars to study it critically for making society immune from its damages and dangers. In the field, there may be found three views; consequentualism, functionalism and moral virtue. Though each being of its special in philosophy of moral, most important analysis in the field by deputies of ethical virtue like Shanon Vallor and Chrles Ess. The paper has supported this view and criticized Vallor`s view and finally a native proposal has been presented.</div>
فلسفه فناوری, اخلاق فناوری, شبکههای اجتماعی, اخلاق فضیلت.
Philosophy of Technology, Moral of Thecnology, Social Networks, Ethics of Virtue.
123
146
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-98-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammaadamin
Baradaran Nikou
محمدامین
برادران نیکو
baradaran.nikou@gmail.com
10031947532846001480
10031947532846001480
Yes
دانشگاه حکیم سبزواری
Arash
Mousavi
آرش
موسوی
10031947532846001481
10031947532846001481
No
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور