PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
10
37
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش اخلاق در فرایند آموزش ریاضی
A Survey of Ethics in Teaching Mathematics
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">پیچیدگی عمل تفکر و یادگیری در انسان از یک سو و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارت</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">ها </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">و استدلال</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">های </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">ریاضی از سوی دیگر و نیز ضعف برخی از معلمان و شفاف نبودن هدف</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">های </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">برنامه</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">ای </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">و عامل</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">هایی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">دیگر موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در کسب نتایج مطلوب در دروس ریاضی و در نتیجه بیزاری و دلسردی آنان در این قلمرو مهم از دانش بشری شده است. در واقع به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران ریاضیات عرصه</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">ای </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">است دشوار هم برای تدریس و هم برای یادگیری. در این میان چگونگی تدریس و رفتار مدرسان ریاضی بسیار حائز اهمیت</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;"> می</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">باشند. بسیاری از مشکلات درون فردی یادگیری ریاضیات برای فراگیران با رفتار مناسب مدرسان قابل حل</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;"> می</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">باشد و برخوردهای ناشایست مدرسان میتواند به این مشکلات دامن بزند و هدف اصلی یاددهی ـ یادگیری را مختل نماید. تأثیر جنبه</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;">های </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">احساسی و عاطفی بر آموزش و یادگیری ریاضیات موضوع مهم و انکارناپذیری است. معلم ریاضی در چگونگی رفتار کلاس اعم از رفتار علمی و اخلاقی نقشی جدی بازی</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;"> می</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">کند و</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;"> می</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">تواند با رفتار به هنجار خود محیطی مناسب برای یادگیری مطلوب را فراهم آورد. فراگیران در جریان یادگیری ریاضی با مشکلات فراوانی مواجه هستند. ریشه حل برخی از این مشکلات را</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;"> نمی</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">توان تنها در فراگیران جستجو کرد بلکه باید در رفتار و اخلاق معلمان ریاضی پیدا کرد.</span></span>
<div style="text-align: justify;"></div>
<div style="text-align: justify;">For many thinkers, mathematics is a difficult subject to be taught and to learn. Meanwhile teachers` manner of teaching and actions is notable. Teachers` right actions would lead to the soutions of many difficulties in the field and on the contrary, their wrong actions may intensify the difficulties and throw main purpose of learning into disarray. Impact of emotional and feelings on teaching and learning mathematics seem to be notable and may not be rejected. Those theaching the subject may play an effective roal in class and prepare a desirable space for learning in two fields of morality and education. The learners are exposed to many difficulties in the course of learning mathematics. Most of the difficulties lie in teachers` ethical and educational deeds.</div>
<div style="text-align: justify;"></div>
ریاضی, اخلاق, معلم ریاضی, یادگیری ـ یاددهی ریاضی, فراگیران.
Mathematics, Ethics, Mathemaics Teacher, Mathematics Learning-Teaching, Learners.
127
148
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-229-2&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Anbarlooyi
مهدی
انبارلویی
algebra_mahdi@yahoo.com
10031947532846001560
10031947532846001560
Yes
دانشگاه بین المللی امام خمینی