PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
11
39
online
1
fulltext
fa
چگونگی استقلال اخلاق از دین در فلسفه استعلایی کانت
How is Ethics Independent of Religion in the Transcendental Philosophy of Kant
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">کانت در پاسخ به پرسش دیرین اندیشمندان در باب استقلال اخلاق از دین یا ابتناءاش بر آن، همانند برخی اسلاف خویش، به استقلال اخلاق از دین حکم میدهد. اما در مقام توجیه استقلال ادعایی پاسخی بدیع و متفاوت از اسلاف خویش میدهد که اجمالاً بدین شرح است: عقل عملی یا اراده محض، بهعنوان وجه عملی عقل محض، واجد مفاهیم و عناصری پیشین از قبیل خیر مطلق، تکلیف، امر مطلق، اصل خودمختاری اراده، اصل غایتمندی و ... است. این عناصری استعلایی دارای ویژگیهای سلبی مانند : غیر تجربی، غیرفطری، غیر عقلانی و ویژگیهای ایجابی از قبیل: پیشینی، صوری، کلی و ضروری، شرطیت وعینیت است. عقل عملی بواسطه این عناصر و ویژگیهاست که میتواند با اتکا به خود و بدون ارجاع و ابتناء به مراجعی بیرون از خود، حتی خدا، منشأ تصورات و تصدیقات اخلاقی قرار گیرد و احکام تألیفی پیشینی با دو صفت کلیت و ضرورت صادر نماید؛ بهگونهای که برای هر موجود عاقلی و در هر زمان و مکان، معنی دار، معرفت زا، نافذ و الزامآور باشد. مقاله حاضر با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی و با شیوهای متفاوت کوشیده است تا اولاً با استخراج عناصر پیشین عقل عملی و ثانیاً با بیان ویژگیهای ایجابی و سلبی آنها، که کانتپژوهان در بحث از فلسفه اخلاق کانت کمتر بدان توجه دارند، چگونگی استقلال اخلاق از دین را از منظر فلسفه استعلایی توجیه و تبیین نماید</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In response to a long life question on the autonomy of morality from religion or its dependence on it, Kant, like some of his predecessors, decides the autonomy of morality from religion. But as a justification of the alleged independence, he gives a new and different answer to its predecessors, which is briefly summarized as follows: Practical reason or pure will, as the practical aspect of pure reason, has such priori concepts and elements as absolute good, duty, absolute being, the autonomy of will , goal-basedness and ... These transcendental elements have negative properties as non-empirical, non-textual, non-rational and positive features as priority, formality, generality, and essentiality, conditionality and objectivity. It is due to these elements and characteristics that practical reason may with reliance on itself and without any dependence on anything beyond itself referrals and based on references outside of itself, even God, be taken as the source of ethical ideass and judgments, and produced prior synthetic judgments qualified with generality and necessity; in such a way that every rational being would regard them as meaningful, knowledgeable, authoritative and obligatory. The paper, with a descriptive-analytical method and in different ways, firstly, by extracting the previous elements of practical reason, and secondly, by expressing their positive and negative features, which Kantian scholars have known of less relevant in discussing Kant's ethics, has made an attempt to explain the how of ethics` independence from religion in transcendent philosophy.</div>
کانت, اخلاق, دین, شأن استعلایی عقل عملی, پیشینی.
Kant, Ethics and Religion,Transcendental Status of the Practical, Theoretical Wisdom.
121
140
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-9&slc_lang=fa&sid=1
Habibollah
Kazem Khani
حبیب الله
کاظم خانی
kazem_khani@yahoo.com
10031947532846004079
10031947532846004079
Yes
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Mas'ud
Omid
مسعود
امید
10031947532846004080
10031947532846004080
No
دانشگاه تبریز