در پاسخ اینکه اقتدار استاد در آموزش از منظر اخلاقی چگونه است دیدگاه امامسجاد× راهگشاست. بررسی توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه امام سجاد× در رساله حقوقیهنشان میدهد نوع رابطهای بین معلم و متعلم بهواسطه ویژگی بهرهمندی علمی و دانشی، هدایتبخشی و ارزشمندی معنوی در رابطه با متعلم دارای جایگاه ارزشی خاص است که بهواسطه ایجاد «مسئولیت» برای استاد و «حق» برای شاگردان محقق میشود. براساس این دیدگاه میتوان مرتبهای از یک نوع «ولایت» علمی و معنوی را برای استاد منظور ساخت که اقتدار استاد را وارد نگاهی مسئولانه و امانتانگارانه میسازد که نتیجهاش دوری از آسیبهایی چون خودمحوری، تحکم و سوءاستفاده و بهرهمندی از عناصر اخلاقی چون مهرورزی، دلسوزی و نگاه مسئولانه است. در پرتو چنین رابطه طرفینی بین معلم و متعلم است که مبتنی بر مبانی اسلامی مسیر تعلیم و تربیت به شکل توأمان طی شده و اهداف آموزش محقق خواهد شد.