عرفی شدن نظریات اخلاقی نقد و بررسی نظریه اخلاق عرفی عادل ضاهر
|
امیر قربانی |
دانشگاه ادیان و مذاهب قم |
|
چکیده: (1559 مشاهده) |
دامنه عرفی شدن، نظریههای علمی را نیز دربرگرفته و از این میان نظریات اخلاقی عرفی سر برآوردهاند. اخلاق عرفی با محوریت عقل آدمی و تأکید بر استقلال آن، صرفاً عقل و نه دین را مرجع نهایی معیارهای اخلاقی و هنجارهای حاکم بر صفات و رفتار آدمی میداند. عادل ضاهر، اندیشمند معاصر عرب تبار، با رد اخلاق دینی، بنیاد معرفتی اخلاق را عقل مستقل آدمی میداند. از منظر او، اخلاق منطقاً مستقل از دین و دستیابی به معرفت اخلاقی بدون شناخت دینی نیز میسور است. او میکوشد تا ادعای مقدم بودن معرفت دینی بر معرفت اخلاقی و وابستگی دومی به اولی را انکار کند.
در این پژوهش با برشمردن نظریاتی که دین را وابسته به اخلاق و درنتیجه اخلاق را عرفی میانگارند، به تحلیل و نقد دیدگاه اخلاق عرفی عادل ضاهر خواهیم پرداخت. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، دین، عرفی شدن، اخلاق عرفی، تقدم معرفتشناختی اخلاق بر دین، عادل ضاهر. |
|
متن کامل [PDF 253 kb]
(531 دریافت)
|
نوع مطالعه: نظری |
موضوع مقاله:
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1399/10/9 | پذیرش: 1392/7/10 | انتشار: 1392/7/10
|
|
|
|