:: دوره 6، شماره 21 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 210-187 برگشت به فهرست نسخه ها
عرفی شدن نظریات اخلاقی نقد و بررسی نظریه اخلاق عرفی عادل ضاهر
امیر قربانی
دانشگاه ادیان و مذاهب قم
چکیده:   (1559 مشاهده)
دامنه عرفی شدن، نظریه‌های علمی را نیز دربرگرفته و از این میان نظریات اخلاقی عرفی سر برآورده‌اند. اخلاق عرفی با محوریت عقل آدمی و تأکید بر استقلال آن، صرفاً عقل و نه دین را مرجع نهایی معیارهای اخلاقی و هنجارهای حاکم بر صفات و رفتار آدمی می‌داند. عادل ضاهر، اندیشمند معاصر عرب تبار، با رد اخلاق دینی، بنیاد معرفتی اخلاق را عقل مستقل آدمی می‌داند. از منظر او، اخلاق منطقاً مستقل از دین و دستیابی به معرفت اخلاقی بدون شناخت دینی نیز میسور است. او می‌کوشد تا ادعای مقدم بودن معرفت دینی بر معرفت اخلاقی و وابستگی دومی به اولی را انکار کند.
در این پژوهش با برشمردن نظریاتی که دین را وابسته به اخلاق و درنتیجه اخلاق را عرفی می‌انگارند، به تحلیل و نقد دیدگاه اخلاق عرفی عادل ضاهر خواهیم پرداخت.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، دین، عرفی شدن، اخلاق عرفی، تقدم معرفت‌شناختی اخلاق بر دین، عادل ضاهر.
متن کامل [PDF 253 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1399/10/9 | پذیرش: 1392/7/10 | انتشار: 1392/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 21 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها