:: دوره 6، شماره 19 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 6 شماره 19 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رعایت رفتارهای اخلاقی اسلامی (بررسی موردی فروشندگان لوازم خانگی شهر تهران)
شهریار عزیزی ، رضا قنبرزاده میاندهی ، سینا فخارمنش
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1463 مشاهده)
در این پژوهش ابتدا با روش مطالعه کتابخانه‌ای و بر اساس منابع اسلامی، مهم‌ترین رفتارهای اخلاقی در اسلام شناسایی شود و سپس با انجام آزمون میدانی، میزان رعایت آن رفتارها از سوی فروشندگان لوازم خانگی از منظر خریداران مشخص شود. در مرحله اول 21 رفتار رصد و در قالب 6 طبقه رفتار اصلی شامل: عدم فریب، صداقت، وفای به عهد، برخورد خوب، عدم سودجویی و اقاله دسته‌بندی شد. آزمون میانگین تک‌نمونه‌ای نشان داد که از بین شش رفتار اخلاقی، دو رفتار برخورد خوب با مشتری و وفای به عهد از طرف فروشندگان لوازم خانگی در حد بالاتر از متوسط رعایت می‌شود. همچنین عدم فریب، اقاله و عدم سودجویی رعایت نمی‌شوند و رفتار صداقت و راست‌گویی در حد متوسط رعایت می‌شود. آزمون فریدمن اولویت رعایت رفتارهای اخلاقی را از زیاد به کم بدین‌صورت نشان داد: 1. وفای به عهد، 2. برخورد خوب، 3. صداقت، 4. عدم فریب، 5. عدم سودجویی، 6. اقاله.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق اسلامی، اخلاق کسب‌وکار، نیروی فروش.
متن کامل [PDF 451 kb]   (590 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1399/11/8 | پذیرش: 1392/1/10 | انتشار: 1392/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 19 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها