در این پژوهش ابتدا با روش مطالعه کتابخانهای و بر اساس منابع اسلامی، مهمترین رفتارهای اخلاقی در اسلام شناسایی شود و سپس با انجام آزمون میدانی، میزان رعایت آن رفتارها از سوی فروشندگان لوازم خانگی از منظر خریداران مشخص شود. در مرحله اول 21 رفتار رصد و در قالب 6 طبقه رفتار اصلی شامل: عدم فریب، صداقت، وفای به عهد، برخورد خوب، عدم سودجویی و اقاله دستهبندی شد. آزمون میانگین تکنمونهای نشان داد که از بین شش رفتار اخلاقی، دو رفتار برخورد خوب با مشتری و وفای به عهد از طرف فروشندگان لوازم خانگی در حد بالاتر از متوسط رعایت میشود. همچنین عدم فریب، اقاله و عدم سودجویی رعایت نمیشوند و رفتار صداقت و راستگویی در حد متوسط رعایت میشود. آزمون فریدمن اولویت رعایت رفتارهای اخلاقی را از زیاد به کم بدینصورت نشان داد: 1. وفای به عهد، 2. برخورد خوب، 3. صداقت، 4. عدم فریب، 5. عدم سودجویی، 6. اقاله.
Azizi S, Reza Miandehi Q, Fakhkharmanesh S. The Degree of Faithfulness to the Norms of Islamic Ethics A Case Study on the Sellers of Home Supplies in Tehran. پژوهشنامه اخلاق 2013; 6 (19) :7-32 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1555-fa.html