مدیریت آموزش اخلاق در سازمان بر بهرهوری آموزش تاکید دارد. بهرهوری به دلیل ارتباط مفهومی با امانتداری در اخلاق حرفهای، ارتباط دو سویه با آموزش اخلاق دارد. دانشمندان تعلیم و تربیت که در آموزش اخلاق مطالعه میکنند مؤثر بودن این آموزش را بررسی میکنند. در این مباحث غالباً دو مفهوم متمایز اما مرتبط کارایی و اثربخشی تفکیک نمیشود. در این مقاله براساس تفکیک این دو مؤلفۀ بهرهوری، شرایط اثربخش بودن و کارایی برنامه آموزش اخلاق تحلیل میشود. در این مطالعه آموزش اخلاق در رهیافت سازمانی و آموزش بزرگسالانِ شاغل در حرفهها طرح میشود. سلطه سازمانها بر مشاغل ضرورت اخذ چنین رهیافتی را نشان میدهد. ملاک در تحلیل اثربخشی برنامه آموزشی ابعاد مختلف تغییر حاصل از آموزش اخلاق است و ملاک در تحلیل کارایی، مشارکت فعال یادگیرنده در فرایند تعاملییاددهی و یادگیری است. یافتههای این پژوهش میتواند سیاستگذاران و مدیران آموزش اخلاق در سازمانها را نسبت به ارتقاء بهرهوری آموزش اخلاق یاری دهد.