دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
چکیده: (983 مشاهده)
از دیدگاه غزالی، راهکار اساسی برای تربیت اخلاقی انسان، «عمل به ضد» است. اما آیا چنین راهکاری میتواند در همه ابعاد علمی و عملی به تربیت اخلاقی انسان کمک کند؟ هدف این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش در آراء اخلاقی غزالی و ارزیابی میزان موفقیت آن است. بدین منظور با روش اسنادی و روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، آثار اخلاقی غزالی و نقدهای وارد شده بر او مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد، دامنه راهکار مذکور، علاوه بر دفع رذائل، شامل کسب و تقویت فضائل هم میشود. همچنین اعم از بعد درونی و بیرونی انسان است و در کنار روشهایی بیرونی مثل تقلید و تحمیل بر نفس، به روشهای درونی مثل علمآموزی و معرفتافزایی هم نظر دارد. مهمترین نقدهای وارد شده بر راهکار غزالی در تربیت اخلاقی عبارت است از: تحمیلی بودن راهکار او، بیتوجهی به معارف اهل بیت در کنار توجه به تراث یونان باستان و اعتماد به آموزههای صوفیه.
Farzi H, Sharifi A H. Examining the strategy of "acting against the opposite" in moral education based on Ghazali's point of view. پژوهشنامه اخلاق 2023; 15 (58) :49-68 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2036-fa.html
فرزی حسن، شریفی احمدحسین. تحلیل انتقادی راهکار«عمل به ضد» در تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه غزالی. پژوهشنامه اخلاق. 1401; 15 (58) :49-68