دانشجوی دکتری مدرسی اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
چکیده: (841 مشاهده)
استاد علی صفائی حائری با تأکید بر مفهوم ترکیب، آن را شاهکلید مباحث اساسی تربیت، اخلاق و روانشناسی میداند. برایناساس، تربیت اخلاقی شکل تازهای مییابد و محتاج تبیین جوانب مختلف امر است. مسأله اصلی این پروهش، تبیین بُعد معرفتشناختی تربیت اخلاقی برمبنای دیدگاه مذکور است تا راهبرد روشنی برای توسعه فضائل اخلاقی فردی و جمعی فراهم نماید. روش تحقیق از حیث جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده که با بررسی کتب مربوطه شامل مجموعه آثار استاد صفائی حائری انجام گرفته است. همچنین شیوه تحلیل دادهها، استفاده از بررسی عقلانی برای تفسیر دادهها و بهره از آیات و روایات به عنوان مؤیدات و مستندات بوده است. نتایج این تحقیق، استخراج، تنظیم و بررسی مبانی معرفتشناختی تربیت اخلاقی براساس این نگرش است که أهم آنها ابتناء بر معرفت دینی، اهتمام به محتمل، قبض و بسط معرفت، اشراق و امکان انتقال معارف دینی است.
Soleimany Kiasary M, HajiEbrahim R. Epistemological foundations of moral education according to Master Safaee's "synthesis and conversion" theory. پژوهشنامه اخلاق 2023; 16 (59) :89-110 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2101-fa.html
سلیمانی کیاسری محمد، حاجی ابراهیم رضا. مبانی معرفتشناختی تربیت اخلاقی براساس دیدگاه ترکیب و تبدیل استاد علی صفائی حائری. پژوهشنامه اخلاق. 1402; 16 (59) :89-110