امروزه، گسترش بازارها، تنوع محصولات و افزایش تعداد شرکتهای تولیدی، فضایی رقابتی را در بازار پدید آورده و درنتیجه شرکتها ناچار به استفاده از راهبردهایی هستند که سودآوری و ماندگاریِ بیشتر آنها را در بازار به ارمغان آورد. در این میان، توجه بیش از اندازه به بقای شرکت و سودآوری آن، موجب انحراف توجه مدیران از یک اصل اساسی، یعنی اخلاق در مدیریت فعالیتهای بازاریابی میگردد. اهمیت این امر بهطور خاص در جوامع اسلامی بسیار چشمگیر است؛ بنابراین شناختِ معیارهای اخلاقی اسلام در فعالیتهای بازاریابی و عمل به آنها، راهکاری است که نهتنها در چنین جوامعی به دلیل جلب مشتریان بیشتر، سودآوری شرکتها را افزایش میدهد، ماندگاری آنها را نیز در بازار رقم میزند. بر این اساس، در این پژوهش با هدف شناسایی ارزشهای اخلاقی اسلام در مدیریت فعالیتهای بازاریابی، با بررسی متون دستاول اسلام (قرآن و روایات)، مجموعهای از ارزشهای اخلاقیِ مورد تأکید این دین الهی، بررسی و ارائه شدهاند