:: دوره 8، شماره 28 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 28 صفحات 74-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق در بازاریابی: ارزش‌های اخلاقی مورد تأکید اسلام در مدیریت فعالیت‌های بازاریابی
عبدالمجید مصلح ، احمد اله‌یاری بوزنجانی
دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (7547 مشاهده)

امروزه، گسترش بازارها، تنوع محصولات و افزایش تعداد شرکت‌های تولیدی، فضایی رقابتی را در بازار پدید آورده و درنتیجه شرکت‌ها ناچار به استفاده از راهبردهایی هستند که سودآوری و ماندگاریِ بیشتر آنها را در بازار به ارمغان آورد. در این میان، توجه بیش از اندازه به بقای شرکت و سودآوری آن، موجب انحراف توجه مدیران از یک اصل اساسی، یعنی اخلاق در مدیریت فعالیت‌های بازاریابی می‌گردد. اهمیت این امر به‌طور خاص در جوامع اسلامی بسیار چشمگیر است؛ بنابراین شناختِ معیارهای اخلاقی اسلام در فعالیت‌های بازاریابی و عمل به آنها، راهکاری است که نه‌تنها در چنین جوامعی به دلیل جلب مشتریان بیشتر، سودآوری شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، ماندگاری آنها را نیز در بازار رقم می‌زند. بر این اساس، در این پژوهش با هدف شناسایی ارزش‌های اخلاقی اسلام در مدیریت فعالیت‌های بازاریابی، با بررسی متون دست­اول اسلام (قرآن و روایات)، مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقیِ مورد تأکید این دین الهی، بررسی و ارائه شده‌اند

واژه‌های کلیدی: اخلاق در بازاریابی، مدیریت اخلاقی بازار، ارزش‌های اسلامی در بازاریابی، تجارت اخلاق‌محور.
متن کامل [PDF 273 kb]   (1649 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1393/10/5 | پذیرش: 1394/4/29 | انتشار: 1397/2/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 28 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها