گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده: (28 مشاهده)
إحسان و نیکوکاری یکی از مهمترین اصول اخلاقی اسلام است و تعاملات تربیتی هم مشمول این اصول اخلاقی است؛ اما «إحسانی بودن تربیت» از چه وزن و اولویتی در فقه تربیتی برخوردار است و «آموزشِ احسانی» و «آموزشِ پولی» در ادبیات «تجاریسازی دانش و آموزش» چه نسبتی با یکدیگر دارد؟ مساله نوشتار حاضر عبارت است از صورتبندی «إحسان به دیگران» به مثابه یک قاعده در فقه تربیتی. روش تحقیق، روش توصیفی و استنباطی و اجتهادی است. برخی از نتایج حاصله به قرار زیر است: إحسان، عبارت است از إنفاع و دفع ضرر از/به دیگران بصورت تبرعی که هم دارای حُسن فعلی است و هم فاعلی و بصورت مطلق مستحب است و این استحباب شامل روابط تربیتی میان معلم و متعلم هم میشود. إحسان به مثابه یک رویکرد در نظریه تربیت اسلامی، هم هدف تربیت، هم محتوای تربیت، هم در شمار اصول و روشهای تربیت جای دارد. «إحسانی بودن/شدن تربیت» هم «اخلاقی بودن/شدن تربیت» را به دنبال دارد و هم شبهه «اخلاقستیزیِ فقه» را در فقه تربیتی بلااثر میکند. در خوانش اسلامی، تعلیم، بیع نیست و معلم، بایع و تاجر نمیباشد.
mousavi S. Explanation of the rule of "kindness to others" from the point of view of educational jurisprudence. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (66) :145-14 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2487-fa.html
موسوی سیدنقی. «احسانی بودن تربیت» در پرتو امکانسنجی قاعده «احسان به دیگران» از منظر فقه تربیتی. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (66) :145-14