[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 17، شماره 66 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 66 صفحات 14-145 برگشت به فهرست نسخه ها
«احسانی بودن تربیت» در پرتو امکان‌سنجی قاعده «احسان به دیگران» از منظر فقه تربیتی
سیدنقی موسوی
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده:   (28 مشاهده)
إحسان و نیکوکاری یکی از مهمترین اصول اخلاقی اسلام است و تعاملات تربیتی هم مشمول این اصول اخلاقی است؛ اما «إحسانی بودن تربیت» از چه وزن و اولویتی در فقه تربیتی برخوردار است و «آموزشِ احسانی» و «آموزشِ پولی» در ادبیات «تجاری­سازی دانش و آموزش» چه نسبتی با یکدیگر دارد؟ مساله نوشتار حاضر عبارت است از صورتبندی «إحسان به دیگران» به مثابه یک قاعده در فقه تربیتی. روش تحقیق، روش توصیفی و استنباطی و اجتهادی است. برخی از نتایج حاصله به قرار زیر است: إحسان، عبارت است از إنفاع و دفع ضرر از/به دیگران بصورت تبرعی که هم دارای حُسن فعلی است و هم فاعلی و بصورت مطلق مستحب است و این استحباب شامل روابط تربیتی میان معلم و متعلم هم می­شود. إحسان به مثابه یک رویکرد در نظریه تربیت اسلامی، هم هدف تربیت، هم محتوای تربیت، هم در شمار اصول و روش­های تربیت جای دارد. «إحسانی بودن/شدن تربیت» هم  «اخلاقی بودن/شدن تربیت» را به دنبال دارد و هم شبهه «اخلاق­ستیزیِ فقه» را در فقه تربیتی بلااثر می­کند. در خوانش اسلامی، تعلیم، بیع نیست و معلم، بایع و تاجر نمی­باشد. 
واژه‌های کلیدی: تربیت مُحسنانه، نیکوکاری، معلم مُحسن، معلم فروشنده، قاعده احسان
متن کامل [PDF 420 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: بنیادی | موضوع مقاله: اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1403/8/2 | پذیرش: 1404/9/18 | انتشار: 1403/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavi S. Explanation of the rule of "kindness to others" from the point of view of educational jurisprudence. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (66) :145-14
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2487-fa.html

موسوی سیدنقی. «احسانی بودن تربیت» در پرتو امکان‌سنجی قاعده «احسان به دیگران» از منظر فقه تربیتی. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (66) :145-14

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2487-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 66 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4726