دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت اخلاقی از مؤسسه اخلاق و تربیت قم
چکیده: (959 مشاهده)
رشد و بالندگی اندیشههای فیلسوفان یونانی و بنیانگذاران اخلاق فضیلت، در بستر اسلام موجبِ شکلگیری یکی از مهمترین رویکردهای تربیت اخلاق دینی، «اخلاق فلسفی» شد. در غربِ معاصر، رویکردِ «تربیت منش» به عنوان فضیلتگرایی نوین، توانست در مواجهه با سالها مقابله با بنیانهای تربیت سنتی، دوباره مورد توجه اندیشمندان تربیتی قرار گیرد. این مقاله برای اولین بار، به مقایسه اصول و روشهای تربیتی این دو رویکرد با خاستگاه مشترک که در دو بستر متفاوت رشد یافتهاند، میپردازد. هرچند هردو رویکرد، در همهجانبهنگری، استفاده از روشهای تربیت مستقیم و غیرمستقیم، اهمیت به جایگاهِ تمامی عوامل موثر در رفتار و بسیاری از روشها همسانند، این مقاله توانسته است نقاط تمایز آنها را درمیزانِ تاکید در عوامل موثر دررفتار و معرفی اصول، راهبرد و روشهای خاصِ هردو رویکرد ارائه نماید که مهمترین آنها، بهرهمندی رویکرد اخلاق فلسفی از مبانی، اصول و آموزههای دین مبین اسلام است.
Alizadeh M, boosaliki H, Sarafrazi Ardakani M R. Analytical comparison of approaches based on virtue ethics: "Philosophical ethics" in Islam and "behavior training" in the West. پژوهشنامه اخلاق 2021; 14 (53) :73-90 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-938-fa.html
علیزاده مهدی، بوسلیکی حسن، سرافرازی اردکانی محمدرضا. مقایسه تحلیلی رویکردهای مبتنی بر اخلاق فضیلت: «اخلاق فلسفی» در اسلام و «تربیتمنش» در غرب. پژوهشنامه اخلاق. 1400; 14 (53) :73-90