PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
13
49
online
1
fulltext
fa
نسبت «جاودانگی انسان» و «عمل اخلاقی» از دیدگاه بانوی مجتهده ایرانی (امین اصفهانی)
The Relationship Between “Human Immortality” and “Moral Action” From the Perspective of an Iranian Mujtahida (Amin Isfahani)
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">فرهنگ و حکمت اسلامی، اعمال انسان را همانند ذات او جاودانه و منشأ سعادت یا شقاوت اخروی میداند. بنابراین، اعمال اخلاقی، یعنی اعمال منطبق با معیارهای اخلاق دینی (اسلامی) منشأ سعادت اخروی انسان خواهند بود. بانو امین اصفهانی، مشهور به بانوی مجتهده ایرانی، پیرو تبیین دو مفهوم جاودانگی و اتحاد اعمال با ذات انسان، به این نتیجه رهنمون گشته است که معیار عمل اخلاقی، سعادت اُخروی انسان است؛ سعادتی که جاودانگی ویژگی ذاتی آن است. طبق بیان قرآن کریم، اتحاد عمل اخلاقی و ذات انسان، در حیات دنیوی حقیقتی در پرده بطون است که در حیات اُخروی به ظهور خواهد رسید. اگر انسان به جاودانگی ذات خود و به تبع آن اعمال خویش عقیده یابد، همه اعمال خود را بر اساس آن معیار، یعنی جاودانگی سامان بخشیده و منطبق بر معیارهای دینی عمل خواهد کرد. این پژوهش، با توجه به تکیه دیدگاههای بانو امین بر فرهنگ قرآن و حکمت اسلامی، به شیوه تبیینی و تحلیلی، رابطه جاودانگی انسان با عمل اخلاقی را سنجیده و به این نتیجه رسیده است که بانو امین اصفهانی، جاودانگی انسان و اعمال او را، معیار عمل اخلاقی میداند. این معیار، منطبق بر معارف قرآن و سنت بوده و نسبت به دیگر معیارها، برتری دارد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Islamic culture and wisdom deem human deeds to be eternal like his essence, and the source of happiness or unhappiness in the hereafter. Therefore, moral actions, namely, deeds in accordance with the standards of religious (Islamic) morality, will be the source of human happiness in the hereafter. Following the explanation of the two concepts of immortality and union of deeds with human nature, Lady Amin Isfahani, known as the Iranian Mujtahida, has been led to the conclusion that the criterion of moral action is the afterlife happiness of man; happiness whose inherent characteristic is immortality. According to the Holy Koran, the union of moral action and human nature in worldly life is a truth under the veil that will appear in the hereafter. If man believes in the immortality of his essence and consequently his deeds, he will organize all his deeds according to that criterion, namely, immortality, and will act in accordance with religious criteria. Given the reliance of Lady Amin on the culture of the Koranic and Islamic wisdom, this study measured the relationship between human immortality and moral action in an explanatory and analytical manner, and concluded that Lady Amin Isfahani identified human immortality and his actions as a criterion. This criterion is in accordance with the teachings of the Koran and tradition and is superior to other criteria.</div>
بانو امین اصفهانی, جاودانگی, حیات اُخروی, عمل اخلاقی, سعادت ابدی.
Lady Amin Isfahani, immortality, the afterlife, moral action, eternal happiness.
51
68
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Panahiazad
حسن
پناهیآزاد
Hasan.panahiazad@yahoo.com
10031947532846005276
10031947532846005276
Yes
Assistant Professor at Islamic Theoretical Bases Department of Islamic Teachings University Iran (Corresponding Author).
استادیار گروه مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی
Fereshteh
Mannani
فرشته
منانی
fereshtemannani@yahoo.com
10031947532846005277
10031947532846005277
No
Faculty Member of Isfahan-Khorasgan Azad University at Islamic Teachings Department, Iran.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ـ خوراسگان