PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
13
49
online
1
fulltext
fa
جایگاه عقل در ارزششناسی از منظر نهجالبلاغه
The Position of Reason in Axiology From the Perspective of Nahj al-Balaghah
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">هدف از این پژوهش، تبیین جایگاه عقل در ارزششناسی (حوزه اخلاق و زیباییشناسی)، از منظر نهجالبلاغه است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، با رویکرد استقرایی است. یافتههای پژوهش بیانگر یک ارتباط دو سویه بین عقل و ارزششناسی از منظر نهجالبلاغه می باشد. از یک سو عقل مهمترین ابزار در کشف ارزشهای اخلاقی بوده و از سوی دیگر مکارم اخلاقی موجب عملکرد صحیح عقل هستند. همچنین زیباییهای عالم خلقت شایسته تأمل بوده و تأمل در آنها، موجب نفوذ هارمونی موجود به ذهن و مایه شکوفایی فهم است. با اینحال با توجه به محدودیتها و خطاهای عقل، استفاده از تجربه و نقل به عنوان ابزارهای مکمل در ارزششناسی توصیه شده و وحی الهی فصلالخطاب است. بر این اساس میتوان گفت جایگاه عقل در ارزششناسی یک جایگاه اعتدالی می باشد؛ لیکن با توجه به توقع خداوند از آدمی به میزان عقل اعطایی به او، تشخیص و داوری آن در ارزششناسی معتبر و اتصاف به آنها برای محقق لازم است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study is to explain the position of reason in axiology (fields of ethics and aesthetics) from the perspective of Nahj al-Balaghah. This research uses a descriptive-analytic methodology with inductive approach. The research findings indicate a two-way relationship between reason and axiology from the perspective of Nahj al-Balaghah. On the one hand, reason is the most important tool in discovering moral values, and on the other hand, moral virtues cause the correct functioning of reason. In addition, the beauties of the created world are worthy of reflection, and contemplation of them causes the penetration of the existing harmony into the mind and the flourishing of understanding. Nonetheless, due to the limitations and errors of reason, the use of experience and narration as complementary tools in axiology is recommended, and the divine revelation has the final say. On this basis, it can be stated that the position of reason in axiology is a moderate position. However, according to God’s expectation of man to the extent of the intellect bestowed on him, it is necessary for the researcher to recognize and judge it in valid axiology and to have them crystalized.</div>
عقل, ارزششناسی, اخلاق, زیباییشناسی, نهجالبلاغه
Reason, axiology, ethics, aesthetics, Nahj al-Balaghah.
91
110
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1282-2&slc_lang=fa&sid=1
Sa’id
Sakhavat
سعید
سخاوت
sekhavat.s@gmail.com
10031947532846005280
10031947532846005280
No
PhD Candidate in Philosophy of Education at Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Ahmad
Salahshoori
احمد
سلحشوری
ah.salahshoori@atu.ac.ir
10031947532846005281
10031947532846005281
Yes
Faculty Member and Associate Professor of Philosophy of Education at Allameh Tabataba’i University (Corresponding Author).
عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
Mohsen
Farmahini Farahani
محسن
فرمهینی فراهانی
farmahinifar@yahoo.com
10031947532846005282
10031947532846005282
No
Faculty Member and Associate Professor of Philosophy of Education at Shahed University.
عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه شاهد