PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
6
22
online
1
fulltext
fa
استکمال علمی و اخلاقی انسان از منظر خواجه نصیرالدین طوسی
Scientific and Ethical Perfection from Khawje Nasir's Viewpoint
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">براساس تنوع کارکردهای قوای نفس ناطقه (قوه نظری و عملی) نزد طوسی، استکمال علمی و عملی نیز متفاوت میشود. کمال علمی از سنخ معرفت و حقایق تکوینی (بینشها) و کمال اخلاقی از جنس معارف جزئی و آثار عملی است. نظریه اخلاقی طوسی در واقع فراتر از سلامت نفس است و به آرمانهای بالادستی، یعنی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">کمال نفس اشاره میکند. کمال بهعنوان آرمان اخلاق دارای مراتب است که</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">میتوان آنها را با هرم طولی کمال ترسیم کرد. مراحل استکمال نزد طوسی، در آثار فلسفی به قوای عرضی نفس اشاره دارد و در آثار عرفانی نیز ناظر به سلوک نفس و سپهرهای وجودی طولی آن است. فرآیند استکمال در دو بعد علمی و اخلاقی است و طوسی برای استکمال آن برنامه عملی ارائه داده و تنها به نظریهپردازی نپرداخته است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">This study intends to analyze scientific and ethical perfection from the viewpoint of Tusi. In analyzing perfectionism, we begin with analysis of the concept of perfection. Dimensions of human perfection (scientific and ethical ones), stating the degrees of human perfection and practical procedure and process of human perfection from Tusi’s viewpoint are other issues discussed in this paper. Dimensions of human perfection in accordance with human soul forces (theoretical and practical forces), Tusi’s interpretations from the function of these forces are different in his works. According to him, with regard to various functions of the forces, scientific and practical perfection will also be various. Scientific perfection is knowledge-based while constitutional facts (insights) and ethical perfection are from particular cases of knowledge and practical effects. In fact, Tusi’s ethical theory extends beyond the soul’s health and it is indicative of high-level ideals, i.e. soul’s perfection. As an ideal of ethics, perfection has degrees which could be shown by horizontal hierarchy of perfection. Tusi believes that regarding the stages of perfection in philosophical works the focus is on nonessential forces of soul and in mystical works, the attention is directed towards manners of soul and its horizontal existence shields. The process of perfection has two scientific and ethical dimensions and Tusi has proposed a practical procedure for perfection and has not merely theorized.</div>
طوسی, استکمال علمی, استکمال عملی, مراتب کمال, عقل نظری, عقل عملی.
Tusi, scientific perfection, practical perfection, perfection stages, theoretical wisdom, practical wisdom.
169
192
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-277-3&slc_lang=fa&sid=1
Fereshteh
Abolhasani Niaraki
فرشته
ابوالحسنی نیارکی
fabolhassani@ut.ac.ir
10031947532846004886
10031947532846004886
Yes
دانشگاه تهران