PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
15
56
online
1
fulltext
fa
نقشۀ راه و مدل عملیاتی اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی
A Road Map and Operating Model for Morality and Spirituality in the Second Step of Islamic Revolution
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:nasimYW;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:120%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:120%">یکی از مؤلفههای مهم تمدن اسلامی معنویت و اخلاق است، که حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در بیانیۀ گام دوم انقلاب بدان پرداخته است. کسب معنویت و اخلاق و نیز تقویت روحیۀ معنوی و اخلاقیِ جامعه جز با ارائۀ نقشۀ راه و مدل عملیاتی ممکن نیست. با توجه به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت انقلاب اسلامی، میتوان راهبرد نظام اسلامی را به دو مرحلۀ اصلی و فرعی (دمدستی و دوردست) تقسیم کرد. راهبرد کلان و اصلی نظام اسلامی برای ارتقای معنویت و اخلاق در جامعۀ اسلامی گفتمانسازی معنویت است، که در پنج گام شناسایی و شناساندن ارزش، تبدیل آگاهی به معرفت عمومی، تبدیل معرفت به باور عمومی، و تبدیل باور به رفتار امکان اجرا دارد. راهبردهای فرعی برای ارتقای معنویت عبارت است از: تقویت بنیۀ دینی با خودسازی و کادرسازی و تقویت نظام آموزشی با ترسیم نقشۀ جامع آموزش و پرورش. برآمده از این راهبردها و برای رسیدن به اهداف فرهنگی و معنوی انقلاب اسلامی راهکارهایی چند ارائه میشود: نبرد نامتقارن فرهنگی، جوشش معنویت از بالادست، ارائۀ الگوی عملی معنویت اصیل، انقلاب مستمر، حذف عوامل مخلّ و شاخصسازی مفاهیم معنوی.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:110%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="line-height:110%"><span calibri="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">Two significant elements of Islamic civilization are spirituality and morality that Imam Khamenei (May his sublime shadow over Muslims’ heads endure forever) mentioned in the second step of Islamic Revolution. It is impossible to obtain spiritual and moral insights and to improve the people’s moral and spiritual morale in the society without a road map and operating model. In view of the short-term and long-term objectives of Islamic Revolution, one can divide its strategy into two primary and secondary phases. The primary and main strategy of Islamic system for promoting morality and spirituality in the Islamic society is to encourage public debates about spirituality. This strategy can be implemented by five steps: (1) and 2) by identifying and declaring values, (3) by transforming awareness into public knowledge, (4) by transforming knowledge into public conviction, (5) by transforming conviction into action. The secondary and minor strategies for promoting spirituality encompass measures such as reinforcing people’s religious footings through self-building, forming a cadre of spiritual professionals, and strengthening the educational system by drawing a comprehensive map of education. Finally, some proposals stemming from these strategies are put forward to attain the cultural and spiritual objectives of Islamic Revolution: asymmetric cultural war, the spiritual guidance of superiors, a practical model for original spirituality, continuous revolution, the removal of disorganizing factors, and highlighting spirituality concepts. </span></span></span></span></span></span></span><br>
</div>
معنویت, اخلاق, گام دوم انقلاب, گفتمانسازی, شاخصسازی
Spirituality, morality, the second step of Islamic Revolution, encouraging public debates, highlighting spirituality.
137
158
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1519-1&slc_lang=fa&sid=1
mahmood
pakizeh
محمود
پاکیزه
mahmood_pakizeh@yahoo.com
10031947532846007020
10031947532846007020
Yes
Assistant professor, Philosophy and Theology Department, Teacher of Islamic sciences, Imam Sadeq Institute for Islamic Sciences, Qom, Iran.
استادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام و مدرس دروس معارف