PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
6
19
online
1
fulltext
fa
خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق
Mowlavi on Knowledge of the Self
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">شناختِ «هویت»</span></span><a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span style="vertical-align:super;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"><span dir="LTR"><span style="vertical-align:super;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">[1]</span></span></span></span></span></span></span></span></a><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> آدمی، یعنی «کیستی و چیستی خود» از دلمشغولیهای اصلی اندیشمندان از گذشته تاکنون بوده است و آنها همواره کوشیدهاند از زاویههای مختلف علمی و با رویکردهای متفاوت چارچوبی نظری برای این مسئله ترسیم کنند. در عرفان اسلامی این بحث زیر عنوانِ «معرفت نفس» یا «خودشناسی» مجال طرح یافته است.</span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">نوشتار حاضر با رویکردی عرفانی، مبانی هستیشناسی و انسانشناسی مولوی را در مواجهه با مسئله «خود شناسی» بررسی میکند.</span></span><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">در نگاه مولوی، شناخت «خود» واقعی و اصیل انسان، از راه تجربههای عادی مقدور و میسور نیست؛ بلکه این امر تنها با نوعی تجربه عرفانی و از رهگذر شکستن چارچوب آگاهیِ کاذب و شاکلههای مفهومی متعارف صورت میپذیرد. بر اساس این رهیافت، شناخت حقیقی «خود» تنها از رهگذر «نفی خود» امکانپذیر است؛ حالتی که در آن، همه تمایزات «فاعل شناسا و متعلق شناسایی» از میان برمیخیزد و اراده و شعور نفسانی و عقل انسان در وجودی برتر استحاله مییابد. از نظر مولوی انسان در این حالت به «خودشناسی» و «خداشناسی» میرسد که بنا بر اصطلاحات عرفانی آن را «فناء فی الله» مینامد.</span></span></div>
<div>
<div style="text-align: justify;"><br clear="all" >
</div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div style="text-align: justify;"></div>
<div id="ftn1" style="text-align: justify;"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">[1]</span></span></a>. Identity.<span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"></div>
</div>
<div style="text-align: justify;">Knowing human essential self, namely who-ness and what-ness of the self, has been one of scholar`s, concern, particularly muslim`s under such titles as knowledge of the soul or knowledge of the self. Mowlavi has met meaningfully the subject with his own ontological and epistemological principles in a mystical approach. As he says, one never can know his essential self in the shadow of common experiments. Rather, such a knowledge would be possible only by mystical experience and by leaving conceptual knowledge. On mystical approach, therefore, real knowledge of the self may be found in leaving the self; when all distinctions between the subject and object disappear and, therefore, human will and awareness and reason all become united in a higher being. In such a position, one arrive at knowledge of the self and knowledge of God. The position is mystically called disappearing in God.</div>
خودشناسی, معرفت نفس, بیخودی, جان, مولوی.
self-knowledge, knowledge of the soul, lacking of the self, life, Mowlavi.
137
156
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-890-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammsdreza
Rajabi
محمدرضا
رجبی
m.rezarajabi@yahoo.com
10031947532846005070
10031947532846005070
Yes
دانشگاه تهران (پردیس فارابی)