PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
5
17
online
1
fulltext
fa
کارایی و اثربخشی در برنامههای آموزش اخلاق در سازمان
Efficiency and efficacy in the curriculum of morality in organization
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">مدیریت آموزش اخلاق در سازمان بر بهرهوری آموزش تاکید دارد. بهرهوری به دلیل ارتباط مفهومی با امانتداری در اخلاق حرفهای، ارتباط دو سویه با آموزش اخلاق دارد. دانشمندان تعلیم و تربیت که در آموزش اخلاق مطالعه میکنند مؤثر بودن این آموزش را بررسی میکنند. در این مباحث غالباً دو مفهوم متمایز اما مرتبط کارایی و اثربخشی تفکیک نمیشود. در این مقاله براساس تفکیک این دو مؤلفۀ بهرهوری، شرایط اثربخش بودن و کارایی برنامه آموزش اخلاق تحلیل میشود. در این مطالعه آموزش اخلاق در رهیافت سازمانی و آموزش بزرگسالانِ شاغل در حرفهها طرح میشود. سلطه سازمانها بر مشاغل ضرورت اخذ چنین رهیافتی را نشان میدهد. ملاک در تحلیل اثربخشی برنامه آموزشی ابعاد مختلف تغییر حاصل از آموزش اخلاق است و ملاک در تحلیل کارایی، مشارکت فعال یادگیرنده در فرایند تعاملییاددهی و یادگیری است. یافتههای این پژوهش میتواند سیاستگذاران و مدیران آموزش اخلاق در سازمانها را نسبت به ارتقاء بهرهوری آموزش اخلاق یاری دهد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The Prophet (s) said: when the believer acts an action, he / she strengthens it.<br>
Moral teaching management in organization accentuates teaching productivity. Productivity, beingconceptually in close connection to trustworthiness in prophessional ethics, is reciprocally connected to ethical teaching. Those scholars of education concerned with ethical teaching, survey this kind of teaching. In these studies the two different but interconnected concepts of efficiency and efficacy are not often distinguished. In this paper, on the basis of this distinction, the requirements for efficiency and efficacy of the ethic teaching curriculum are studied. This study has focused on teaching ethic in an organizational approach and teaching the adult people of professons. Organizatios` domination over professions has made such an approach necessary. The standards for efficiency and efficacy of a teaching curriculium can be respectively regarded as different aspects of the change resulted by teaching ethics and as active participation of the learners in the process of teaching and learning. The findings of the paper may support organizational authorities of ethics teaching to promote its productivity.</div>
آموزش اخلاق, بهرهوری, کارایی, اثربخشی, سازمان.
teaching ethics, productivity, efficacy, efficiency.
7
26
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51-3&slc_lang=fa&sid=1
Ahad
Faramarz Qaramaleki
احد
فرامرز قراملکی
akhlagh_85@yahoo.com
10031947532846005166
10031947532846005166
Yes
دانشگاه تهران
Seyyedeh Maryam
Hosseini
سیده مریم
حسینی
smhoseinif@gmail.com
10031947532846005167
10031947532846005167
No
دانشگاه الزهرا(س)