PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
14
51
online
1
fulltext
fa
جایگاه و چگونگی تأثیر تکریم در تربیت اخلاقی در دوره کودکی
The importance and effect of respect on moral education in childhood
اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
Normative ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">هدف این پژوهش تبیین جایگاه تکریم در تربیت اخلاقی و تحلیل چگونگی سازوکار تأثیر آن در رشد اخلاقی در دوره کودکی است. این پژوهش با استفاده از روشهای توصیفی، تحلیلی و استنتاجی به واکاوی متون اسلامی و تربیتی در رابطه با تکریم پرداخته است. نتیجه بررسیها گویای آن است که تکریم از جهت آنکه سبب ایجاد احساس ارزشمندی میگردد زمینه شکلگیری خود پنداره مثبت در دوره کودکی میگردد. و خودپنداره مثبت عامل پذیرش ارزشهای اخلاقی، تکلیف پذیری در برابر خدا، قانونپذیری در رابطه با جامعه و شجاعت و مسئولیتپذیری در دورههای نوجوانی وجوانی است. برای عملیاتی کردن اصل تکریم در اولین مرحله توانمندسازی مربیان و والدین، براساس مثلث افکار، احساس و رفتار است که ازجمله مهمترین توانمندیهای مربیان در سطح شناختی، انتظار واقعبینانه داشتن و در سطح عاطفی، پذیرش و عاطفه مثبت و در سطح رفتاری تعامل مثبت با توجه به ابعاد رشدی است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study is to explain the importance of respect in moral education and analyze its impact on moral development in childhood. This research has used descriptive, analytical and inferential methods to analyze the Islamic and educational texts related to respect. The results of study shows that respect, because it creates a sense of worth, leads to the formation of a positive self-concept in one's childhood. And positive self-concept is a factor in accepting moral values, being accountable to God, being law-abiding in society, and having courage and responsibility in adolescence and youth. To empowerment the educators and parents, based on the triangle of thoughts, feelings and behaviors, is the first stage of implementing the principle of respect. The most important abilities of educators are: having realistic expectation at the cognitive level; acceptance and positive emotion at emotional level; and positive interaction in developmental dimensions at the behavioral level.</div>
رشد اخلاقی, تربیت کودک, تربیت اخلاقی, تکریم.
Moral development, child upbringing, moral upbringing, respect.
115
128
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-826-12&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Moghiseh
حسین
مقیسه
h_moghiseh@sbu.ac.ir
10031947532846006079
10031947532846006079
No
Assistant Professor, Department of Islamic Education, Shahid Beheshti University.
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی.
Ibrahim
Noei
ابراهیم
نوئی
ebrahim.noei@yahoo.com
10031947532846006080
10031947532846006080
No
Assistant Professor, Department of Islamic Education, Shahid Beheshti University.
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی.
Seyed Mostafa
Mousavi
سید مصطفی
موسوی
mosavi135937@yahoo.com
10031947532846006081
10031947532846006081
Yes
PhD student in Islamic education at Shahid Beheshti University
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی