PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
8
30
online
1
fulltext
fa
تفسیری نو از واقعگرایی علامه طباطبایی
A New Interpretation of Allameh Tabatabaie’s Realism
اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
Normative ethics
نظری
theoretic
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">با توجه تفسیرهایی که از دیدگاه اعتباریات علامه طباطبایی شده است هر خوانندهای با تفاسیر متعدد و برداشتهای مبهم روبروست. لذا در این مقاله بر اساس مبانی فلسفی اصالت وجود، تشکیکی بودن مراتب وجود و علم حضوری به واقعیات علامه و برداشتی نو از واقعگرایی ایشان در صدد ایضاح نظریه اعتباریات هستیم. در بررسیهای معرفت شناسی باید ملاحظه شود؛ دو قلمرو جدا از هم به نام واقعیات و ارزشها وجود دارد که بر مبنای دریافت حضوری انسان به خود و افعال خویش علم حضوری دارد و علم حضوری خطابردار و استدلالپذیر نیست پس انسان در مرتبه اول با حضور فعل اخلاقی در نزد خود واقعیت جملات اخلاقی را درک میکند. هنگام اخبار از این واقعیت چارهای ندارد تا تصور و تصدیقی از این حقیقت دریافتی خود در قالب موضوع و محمول یا مسندالیه و مسند به صورت علم حصولی بیان کند؛ در نهایت، واقعیت ارزش اخلاقی نوعی از ایجاد و خَلق معانی است که انسان از نبود به عالم بود انشاء میکند. عدم توجه به احکام این دو قلمرو ادراکی و اصالت وجودی، تشکیک وجود نظام فلسفی علامه، هر تفسیری از دیدگاه ایشان غیر از ابهام چیزی برای خوانندگان در پی نخواهد داشت. بررسی مفاهیم اخلاقی، معیار صدق و کذب اخلاقی، انگیزش اخلاقی، معنای جملات اخلاقی از دیدگاه علامه مربوط به حوزه ادراک حصولی است.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>: </strong>According to various interpretations about conventional concepts from Allameh Tabatabaie’s viewpoint, every reader is faced by various interpretations and vague impressions. Based on the philosophical foundations of the existential principality, gradual state of the levels of existence, and knowledge by presence to the realities in Allameh’s viewpoint and a new impression of his realism, the paper intends to clarify the theory of E’tebariat. In the epistemological reviews, it should be noticed that there are two separate territories called realities and values. Based on the perception by presence, human has knowledge by presence to himself and his own actions and this knowledge is not mistakable and reasonable. Therefore, in the first stage, human will perceive the reality of the ethical sentences by presence of ethical actions to himself. When hearing this reality, he has no other options except stating an imagination and confirmation of this received reality of himself in the form of subject and container or subject and predicate in the form of an achievable science. Finally, the reality of ethical value is a kind of meaning creation being proposed to the world. Inattention to the commandments of these two perceptual and existential principality territories as well as gradation of Allameh’s philosophical system will have nothing for the readers except vagueness. According to Allameh’s viewpoint, analyzing the ethical concepts, the criterion for ethical truth and falsity, ethical motivations and the meanings of ethical sentences are related to the area of the acquired perception</p>
نظریهی اعتباریات, واقعگرایی, ارزش, حُسن, قبح, علامه طباطبایی.
E’tebariat Theory, Realism, Value, Good and Evil, Allameh Tabatabaie
117
138
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-18&slc_lang=fa&sid=1
Vahid
Yadegar Sarvar
وحید
یادگاری سرور
yadegari.vahid@yahoo.com
1003194753284600513
1003194753284600513
Yes
دانشگاه قم
Enayatollah
Sharifi
عنایت الله
شریفی
1003194753284600514
1003194753284600514
No
دانشگاه علامه طباطبایی