PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
8
27
online
1
fulltext
fa
نظریه نمایندگی از دیدگاه اخلاق
Ethics’ Perspective on Agency Theory
اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
Normative ethics
کاربردی
Applicable
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">رویکرد اثباتی و پیرو آن نظریه نمایندگی، تأثیر زیادی روی جریان پژوهشهای حسابداری داشته است. مطابق نظریه نمایندگی، شرکت مجموعهای از روابط قراردادی و هدف آن بیشینهسازی ثروت سهامداران است. بین کارگزاران و کارگماران به سبب اهداف متفاوت، منفعت طلبی و فرصت طلبی، تضاد منافعی همیشگی وجود دارد و نظریه نمایندگی به دنبال راهکارهایی برای کمینه کردن هزینههای این تضاد است. در این مقاله مبانی نظریه نمایندگی تشریح و انتقادات وارد بر آن از دیدگاه اخلاق، تحلیل و بررسی شده است. مقاله ساختاری توصیفی ـ تحلیلی داراست و برای گردآوری مبانی نظری و مطالب، از روش اسنادکاوی و کتابخانهای استفاده شده است. این نظریه به علت دید محدود و ساده انگارانه، و نیز نادیده شمردن هنجارهای اخلاقی و جنبههای اجتماعی، توانایی محدودی در توصیف و پیشبینی رفتار انسانی دارد.</p>
<p style="text-align: justify;">The positive approach and its follower, the agency theory, have had a great impact upon the line of research in accounting field. Based on the agency theory, “company” includes a set of conventional relations and its aim is maximizing the shareholders’ wealth. Because of different purposes, self-interest, and opportunism,there is constant conflicts of interest between the brokers and agents; meanwhile, the theory of agency is seeking some strategies to minimize the costs of this conflict. In this paper, the principles of the theory of agency are explained and the criticisms directed to this theory are analyzed through ethics perspective. The paper adopts an analytico-descriptive structure and for collecting theoretical principles and materials, documentary and library methods were used. Because of limited and simplistic perspective as well as ignoring the ethical norms and social aspects, the agency theory has a limited capacity to describe and predict human behaviors.</p>
نظریه نمایندگی, رویکرد اثباتی, اخلاق, کارگزار و کارگمار.
Agency Theory, Positive Approach, Ethics, Broker and Agent.
27
48
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=1
Seyyed Abbas
Hashemi
سیدعباس
هاشمی
1003194753284600550
1003194753284600550
No
دانشگاه اصفهان
Mojtaba
Soleymani Marshk
مجتبی
سلیمانی مارشک
mojtaba.soleymani@chmail.ir
1003194753284600551
1003194753284600551
Yes
دانشگاه اصفهان