PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
10
38
online
1
fulltext
fa
چگونگی نقشآفرینی وجه اجتماعی انسان در ارتقای اخلاقی با تحلیل دیدگاه دیویی و بازسازی براساس دیدگاه اسلامی
The How of Playing Role by Human Social Aspect in Ethical Development with an Emphasis on Dewey`s View and Reconstructionism on the Basis of Islamic Teachings
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">هدف اصلی این پژوهش به دست آوردن رویکردی اجتماعی به تربیت اخلاقی است. ابتدا با کمک گرفتن از دیدگاه دیویی به عنوان اندیشمندی که تربیت اخلاقی را با رویکردی اجتماعی معرفی نمود، سعی شد عاملی اثرگذار که موجب میشود فرایند تربیت اخلاقی رویکردی اجتماعی به خود بگیرد، استنتاج گردد که این عامل در مؤلفه «ارتباط» معرفی شد. اثرگذاری این عامل به گونهایست که با تقویت آن، توانهای اخلاقی انسان تقویت میشود. سپس نقش این مؤلفه در ارتقای اخلاقی انسان مبتنی بر دیدگاه اسلام بررسی گردید و ضمن به دست آمدن تأیید بر اهمیت این مؤلفه، تلاش گردید چگونگی نقشآفرینی آن در ارتقای اخلاقی به دست آورده شود. حاصل این تلاش و بررسی، معرفی توانمندیهایی یازدهگانه به عنوان محورهای تربیت اخلاقی با تکیه بر وجه اجتماعی انسان، مبتنی بر دیدگاه اسلام است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The main purpose of this study is to obtain a social approach to moral education. At first, using Dewey's view as the one introducing ethical education with a social approach, an attempt has been made to know and introduce the agent that causes a the process of moral education take the form of a social approach, as shown in the paper, that agent may be known as "communication". The impact of this agent is such that it strengthens human moral strengths. Then, the role of this component in promoting human morality based on the viewpoint of Islam was studied and, while gaining confirmation of the importance of this component, attempts have been made to find out how its role in promoting ethics was achieved. As concluded by the study, the eleven capabilities known as the basis of moral education with regard to the social aspect of human being may be known as being based on the viewpoint of Islam.</div>
تربیت اخلاقی, جان دیویی, ارتباط, اسلام, توانمندیهای اخلاقی.
Moral Education, John Dewey, Communication, Islam, Ethical Capabilities.
99
118
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-260-2&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Ghasemi
مریم
قاسمی
ghassemi.m.phd@gmail.com
10031947532846003195
10031947532846003195
Yes
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Mohammadreza
Sharafi
محمدرضا
شرفی
msharafi@ut.ac.ir
10031947532846003196
10031947532846003196
No
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران.
Seyyed Mahdi
Sajjadi
سیدمهدی
سجادی
10031947532846003197
10031947532846003197
No
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس.
Shahin
Iravani
شهین
ایروانی
siravani@ut.ac.ir
10031947532846003198
10031947532846003198
No
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران.