PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
11
41
online
1
fulltext
fa
جایگاه محبت در ساحتهای نفس و تأثیر آن بر عملکرد انسان در سیر کمالی از دیدگاه علامه طباطبایی
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
ethics
نظری
theoretic
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بعد نفسانی وجود انسان از سه ساحت معرفتی، عاطفی و ارادی تشکیل شده است. محبّت یکی از مهمترین و شاخصترین مؤلفههای ساحت عاطفی نفس محسوب میشود. این مقاله به تبیین جایگاه محبّت در ساحتهای نفس و تحلیل ساز و کار تأثیر آن بر عملکرد انسان، به خصوص در رسیدن به کمال نهایی از دیدگاه علامه طباطبایی میپردازد. علامه به تأثیر نیازها و احساسهای انسان بر ساحت معرفتی وی التفاتی ویژه دارد و این خود، موجب تمایز تحلیل ایشان در تأثیر عنصر محبت بر صدور نهایی فعل میشود. از دید وی، محبّت، حقیقتی وجودی و میلی تعلقی به کمال است که میان همه موجودات جاری است؛ اما صورت کامل محبّت در انسان ظهور و نمود پیدا کرده است. از آنجا که امور مختلفی متعلّق حبّ انسان قرار میگیرند، محبّت انواع مختلف مثبت و منفی، و خیالی، وهمی و عقلانی پیدا میکند؛ در صورتی که متعلّق محبّت امری روحانی و کامل باشد، نوع محبّت انسان مثبت خواهد بود. این محبّت به مثابه استاد راه، انسان را به کمال حقیقیاش رهنمون میسازد. محبت با یکسویه کردن حرکت کمالی دیگر ساحات وجودی انسان، آنها را به سوی هدف حقیقی واحدی سوق میدهد و ضمن شکوفایی استعدادها، بین قوا اتحاد ایجاد میکند. از سوی دیگر، به یاری عقل، فرد را به انتخاب هدف متعالی و استاد راه کامل رهنمون میسازد تا با برقرارسازی علقه با وی، مسیر کمالی درست و حقیقی را طی کند.</span></span></span></div>
محبّت, نفس, ساحتهای نفس, ساحت عاطفی, کمال حقیقی, علّامه طباطبایی
21
40
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-438-2&slc_lang=fa&sid=1
زهرا
روحی نیاسر
10031947532846002363
10031947532846002363
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
میترا (زهرا)
پورسینا
10031947532846002364
10031947532846002364
No
دانشگاه شهید بهشتی
مهناز (فاطمه)
توکلی
10031947532846002365
10031947532846002365
No
دانشگاه شهید بهشتی