PAZHUHESH NAME-E AKHLAGH
پژوهشنامه اخلاق
پژوهشنامه اخلاق
Literature & Humanities
http://akhlagh.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7264
2228-7264
doi
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
14
53
online
1
fulltext
fa
مقایسه تحلیلی رویکردهای مبتنی بر اخلاق فضیلت: «اخلاق فلسفی» در اسلام و «تربیتمنش» در غرب
Analytical comparison of approaches based on virtue ethics: "Philosophical ethics" in Islam and "behavior training" in the West
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
Applied ethics
کاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span lang="FA" style="font-size:11.5pt"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="letter-spacing:-.2pt">رشد و بالندگی اندیشههای فیلسوفان یونانی و بنیانگذاران اخلاق فضیلت، در بستر اسلام موجبِ شکلگیری یکی از مهمترین رویکردهای تربیت اخلاق دینی، «اخلاق فلسفی» شد. در غربِ معاصر، رویکردِ «تربیت منش» به عنوان فضیلتگرایی نوین، توانست در مواجهه با سالها مقابله با بنیانهای تربیت سنتی، دوباره مورد توجه اندیشمندان تربیتی قرار گیرد. این مقاله برای اولین بار، به مقایسه اصول و روش‏های تربیتی این دو رویکرد با خاستگاه مشترک که در دو بستر متفاوت رشد یافتهاند، می‏پردازد. </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span style="font-family:"B Nazanin""><span style="letter-spacing:-.2pt">هرچند هردو رویکرد، در همهجانبهنگری، استفاده از روشهای تربیت مستقیم و غیرمستقیم، اهمیت به جایگاهِ تمامی عوامل موثر در رفتار و بسیاری از روشها همسانند، این مقاله توانسته است نقاط تمایز آنها را درمیزانِ تاکید در عوامل موثر دررفتار و معرفی اصول، راهبرد و روش‏های خاصِ هردو رویکرد ارائه ‏نماید که مهمترین آنها، بهرهمندی رویکرد اخلاق فلسفی از مبانی، اصول و آموزههای دین مبین اسلام است.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:120%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="line-height:120%">The growth of the ideas of Greek philosophers and the founders of the ethics of virtue in the context of Islam led to the formation of one of the most important approaches to the training of religious ethics, "philosophical ethics". In the contemporary West, the approach of " behavior training " as a new virtuosity, was able to be again considered by educational thinkers in the face of years of confrontation with the foundations of traditional education. This article, for the first time, compares the principles and methods of training of these two approaches with the common origin that have grown in two different contexts.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:120%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="line-height:120%">Although both approaches are comprehensive in the use of direct and indirect training methods, stressing to the position of all factors influencing behavior and many methods, this article has been able to provide their distinguish points in emphasizing extent of the effective factors in behavior and introduce principles, strategy and methods of The specifics of both approaches, the most important of which is the benefit of the philosophical ethics approach from the principles and teachings of the religion of Islam.</span></span></span></span></span></div>
تربیت اخلاقی, اخلاق فضیلت, اخلاق فلسفی, تربیت منش.
Moral education, virtue ethics, philosophical ethics, behavior training.
73
90
http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1001-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Alizadeh
مهدی
علیزاده
m.alizadeh@isca.ac.ir
10031947532846006697
10031947532846006697
No
Member of the scientific faculty of the Islamic Science and Culture Research Institute.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Hassan
boosaliki
حسن
بوسلیکی
h.boosaliki@isca.ac.ir
10031947532846006698
10031947532846006698
No
Assistant Professor at the Islamic Science and Culture Research Institute
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،
Mohammad Reza
Sarafrazi Ardakani
محمدرضا
سرافرازی اردکانی
mr.sarafrazi@yahoo.com
10031947532846006696
10031947532846006696
Yes
Master's degree in moral education from Qom Institute of Ethics and Education
دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت اخلاقی از مؤسسه اخلاق و تربیت قم