استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی. تبریز
چکیده: (2576 مشاهده)
یکی از مهمترین اهداف آموزشی در تدریس معارف اسلامی ارتقای سطح معرفتی و ایمانی دانشجویان به واسطه ارائه محتوای آموزشی مناسب است.برای تحقق این مهم روشهای آموزشی مختلفی میتوان پیشنهاد داد. به باور نگارنده «روش تدریس هدایت محور» بهعنوان یکی از زیر مجموعههای روش تدریس فعال از مؤثرترین روشهای تدریسی است که بهعنوان مکمل روش تدریس سخنرانی میتواند در تغییر نگرش و تحقق اهداف شناختی و عاطفی دانشجویان درحوزه معارف اسلامی کارساز باشد. این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی و مبتنی بر مراحل هدایت و تبلیغ در قرآن و سیره اهلبیت^ و با رویکرد مخاطبشناسانه دانشجویان نسل امروز، بر این باور است که هرگونه فعالیت هدایتی و تبلیغی مدرسان معارف اسلامی زمانی اثرگذار خواهد بود که آنان ضمن برخورداری از فنون و تکنیکهای روانشناسی تربیتی، از هادیان حقیقی در تمامی جزئیات فرآیند سهگانه هدایت و دعوت قرآنی اعم از؛ دعوت حکیمانه، موعظه حسنه، جدال احسن به شکل صحیح پیروی نمایند.
Abbasi H. Guidance-Based Teaching Methods; An Up-to-Date Ethical Appendix for the Effectiveness of Islamic Teachings Courses in Universities. پژوهشنامه اخلاق 2020; 13 (48) :51-74 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1408-fa.html
عباسی حسن. روش تدریس هدایت محور؛ پیوست اخلاقی روزآمد برای کارآمدسازی دروس معارف اسلامی در دانشگاهها. پژوهشنامه اخلاق. 1399; 13 (48) :51-74