نگاه خاص برخی اندیشمندان نسبت به انسان، برآمده از مبانی گیتیشناختی ویژهای است که بشر را بهخاطر برخورداری از عقل و خرد، یگانه موجودِ دارای «شخصیت» در هستی شناخته و موجودات دیگر را در حد «شیء و ابزار» برای زندگی بشر تنزل داده است. این در حالی است که حکمت اسلامی با الهام از قرآن نهتنها همه موجودات و محیط زیست را برخوردار از شعور و شخصیت میداند، بلکه برای ارزیابی شأن اخلاقی موجودات، معیارهای ویژهای مطرح کرده و نمودار دیگری برای تبیین شرافت موجودات در گیتی قائل است. در این مقاله تلاش شده تا پس از تحلیل اجمالی دیدگاه رقیب، نظر قرآن نیز دراینباره تبیین گردد