در عصر گسترش چتر اخلاق و تأسیس و توسعه اخلاقهای کاربردی و حرفهای، چه امری مهمتر از علم و باور که هر دم با انسان همدم است و تهی بودن آن از اخلاق، میتواند علم را مخرِّب و مخدِّر سازد. بسیاری از سنتهای فلسفی و معرفتی، از آداب و سلوک علمی سخن گفتهاند؛ با وجود این به نظر میرسد باید «اخلاق علم» را بهجد در قالب یک رشته علمی در نظر گرفت و از بنیان و بنای آن سخن گفت. با وجود نگاشتههای فراوان در زمینه اخلاق پژوهش، تاکنون آثار محدودی به مقوله اخلاق علم پرداختهاند و سعی در تدوین اخلاقیات در آزمایشگاه و نیز نشر نتایج علمی داشتهاند. برای توسعه این زیررشته و نیز تبیین چارچوبی برای تدوین اخلاقیات علم، مقدمات و مؤلفههاییلازم است که در این مقاله بدانها پرداخته میشود؛ اموری همچون امکان و ضرورت تدوین اخلاق علم، پیکره اخلاق علم، چالشهای تدوین این رشته و پیشنیازهای لازم برای سازماندهی آن.